Thursday, October 30, 2014

Keasyikan kereta kuda Cinderella

Oleh Nazdy Harun
MOHD Hamizan (atas kereta kuda) bersama adiknya Fatin Naimah yang meminati sukan lumba kuda.
am@hmetro.com.my
Kuala Terengganu: Imaginasi melalui tontonan filem Inggeris akhirnya diterjemahkan menjadi realiti apabila cubaan pertama menyiapkan kereta kuda Cinderella dan klasik berjaya dilaksanakan dengan sempurna.
Pemilik dan individu pertama yang membina kereta kuda Cinderella dan klasik di negeri ini, Mohd Zahari Ismail, 57, dari Kampung Mengabang Tengah, Batu Burok, di sini, berkata, idea membina kereta kuda berkenaan bermula lapan tahun lalu selepas membeli sebuah kereta kuda kayu dari Kelantan.
Katanya, melalui imaginasi dan ilham yang diperoleh melalui tontonan filem epik Inggeris itu akhirnya sebuah kereta kuda Cinderella berjaya dibina anaknya sambil dia sendiri turut membantu dalam kerja reka bentuknya.
“Untuk menyiapkan kereta kuda Cinderella mengambil masa lebih tiga bulan dengan kos RM15,000 dan kerja-kerja pembuatan dilakukan anak saya (Mohd Hafizi, 28) di pekarangan rumah.
“Kini saya mempunyai dua kereta kuda Cinderella dan sebuah kereta kuda klasik manakala enam kereta kuda Cinderella dijual antaranya kepada Taman Rekreasi dan Mini Zoo Kemaman serta individu perseorangan di Besut dan Kelantan.
“Saya mula berjinak dalam aktiviti berkuda pada 1999 dan kini mempunyai 10 ekor kuda antaranya kuda lumba, kuda Siam gred A, B dan C serta kuda jenis Pony gred A, B dan C,” katanya.
Menurutnya, semua lima anaknya mahir dan meminati sukan berkuda, malah anak perempuannya Fatin Naimah, 18, mengikuti perlumbaan kuda di dalam negara sejak berusia sembilan tahun.
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 30 Oktober 2014 @ 5:17 AM- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/5243#sthash.AVLvfXD8.dpuf

No comments:

Post a Comment