Monday, November 3, 2014

562 bilik kebal di seluruh negara dilengkapi CCTV elak kebocoran kertas peperiksaan



KETUA Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Khair Mohamad Yusof (tengah) melawat bilik kebal yang menempatkan kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2014 di Sekolah Menengah Kebangsaan Anderson, Ipoh, pagi ini. - Foto Supian Ahmad
IPOH: Semua 562 bilik kebal di seluruh negara sudah dilengkapi dengan kemudahan kamera litar tertutup (CCTV) sebagai langkah tambahan keselamatan bagi mengelak kebocoran kertas peperiksaan.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Khair Mohamed Yusof berkata, bagaimanapun bukan hanya aspek simpanan kertas peperiksaan di bilik kebal sahaja dipertingkatkan, sebaliknya keseluruhan aspek dari peringkat awal juga dipertingkatkan bagi memastikan aspek keselamatan menjadi keutamaan.
"Proses lain juga diperlengkap dan dipertingkatkan termasuk penubuhan Jawatankuasa Bebas bagi menangani isu kebocoran kertas peperiksaan Oktober lalu dan laporan dijangka akan dapat diperoleh pertengahan Disember ini," katanya selepas mengadakan lawatan ke bilik kebal Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Anderson dan meninjau persediaan hari pertama peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia di sini sebentar tadi.
Khair turut berpuas hati dengan proses dan aspek kawalan keselamatan ketika kertas peperiksaan diambil dan diagihkan ke pusat peperiksaan di bilik kebal berkenaan.
Seramai 455,839 calon akan mengambil peperiksaan SPM tahun ini membabitkan 3,655 pusat peperiksaan dengan 29,607 petugas ditempatkan di seluruh negara.

No comments:

Post a Comment