Monday, November 3, 2014

Jokowi maaf tukang sate


SAHARUDDIN MUSTHAFA MELAPORKAN DARI JAKARTA, INDONESIA  |  03 November 2014 12:44 AM
JAKARTA 2 Nov. – Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) memaafkan tukang cucuk sate, Muhammad Arsyad yang ditahan polis kerana menghina Presiden itu melalui akaun Facebooknya.
Jokowi juga meminta pihak berkuasa supaya membebaskan Muhammad Arsyad.
“Saya memaafkannya (Muhammad Arsyad) 100 peratus. Saya memaafkannya melalui orang tuanya yang bertemu saya,” kata Jokowi selepas mengadakan pertemuan dengan ibu bapa Muhammad Arsyad, di sini semalam.
Sebelum ini, ibu bapa pemuda berkenaan, Mursidah dan Syafrudin mengemukakan permohonan kepada Istana Presiden untuk bertemu Presiden Indonesia itu secara peribadi bagi menyampaikan permohonan maaf bagi pihak anak mereka.
Pasangan itu juga menyatakan kesediaan mereka untuk bersimpuh di kaki Presiden Jokowi untuk merayu dan memohon supaya anak mereka dibebaskan.
Muhammad Arsyad ditahan polis pada 23 Oktober lalu, selepas dia didakwa menghina Presiden Indonesia ketujuh itu akibat terpengaruh dengan kempen memburuk-burukkan calon-calon yang bertanding pada Pemilihan Umum Presiden (Pilpres) pada Julai lalu.
“Berhubung proses undang-undang (terhadap Muhammad Arsyad) saya perlu rujuk kepada pihak berkaitan, Tapi, yang penting saya sudah minta pihak polis membebaskannya,” kata Jokowi kepada wartawan.
Pada masa sama, Jokowi meminta seluruh rakyat Indonesia agar mengambil iktibar daripada kes Muhammad Arsyad, selain menggalakkan anggota masyarakat supaya menghormati sesama sendiri.
“Saya memberitahu Arsyad (melalui ibu bapanya) supaya lebih berhati-hati dengan setiap tindakannya,” ujar Jokowi.
Sementara itu, Mursidah melahirkan kesyukuran dan lega kerana Presiden Jokowi bersedia memaafkan anaknya.
Menurut Mursidah, pada pertemuan yang berlangsung selama 30 minit itu, tiada langsung perasaan marah kelihatan pada wajah Presiden Jokowi.
Mursidah berkata, Jokowi menasihatkannya supaya terus membimbing Muhammad Arsyad sebaik-baik dibebaskan daripada tahanan kelak.
Pada pertemuan itu juga, Mursidah berpeluang bertemu isteri Presiden Jokowi, Iriana yang turut memberikan sejumlah wang kepadanya.
“Alhamdulillah tadi sempat bertemu Ibu Iriana. Saya juga diberikan wang oleh beliau,’ ujar Mursidah. – UTUSAN
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/jokowi-maaf-tukang-sate-1.19933#sthash.dXi8SXkY.dpuf

No comments:

Post a Comment