Monday, November 3, 2014

Malaysia Mahu Bawa Balik Bangkai Pesawat MH17


Diterbitkan: Isnin, 3 November 2014 8:59 AM
Bangkai pesawat MH17

KOTA BHARU: Malaysia berharap dapat membawa balik bangkai pesawat MH17 untuk dijadikan sebagai tanda peringatan.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, bangkai pesawat itu boleh dihantar kembali ke Malaysia selepas pihak berkuasa Belanda dan pasukan penyiasatan lain menyelesaikan siasatan mamsing-masing.

"Kami akan dapatkian kenali bangkai pesawat itu kerana ia milik Malaysia.

"Kalau boleh kami akan cuba memasangnya kembali dan mempamerkan di kawasan awam sebagai tanda ingatan atau peristiwa yang mengorbankan ramai nyawa rakyat Malaysia," jelas Liow selepas melancarkan mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan Jalanraya Kelantan pada Ahad.

Tambah beliau, selepas mengenalpasti 44 orang mangsa tragedi MH17, pihak kerajaan kini memberi fokus dalam membawa pihak terlibat ke muka pengadilan.

"Kami berharap akan meneruskan komitmen kepada keluarga pemumpang dan anak kapal, dan keadilan perlu dilakukan terhadap penjenayah," jelasnya.

Merujuk kepada tragedi MH17 dan MH370, beliau menyeru (ICAO) Majlis Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa  dapat menerima cadangan bagi menggunakan prosedur wajib dan protokol yang akan meningkatkan standard keselamatan penerbangan awam antarabangsa.

Antara cadangan beliau ialah kewajiban melaporkan informasi yang relevan mengenai risiko penerbangan ke ICAO oleh negara-negara anggota dan menjadi protokol global untuk menyebarkan maklumat sebarang kepada ahli-ahli dan syarikat penerbangan.

Dalam pada itu, beliau berkata, laporan terkini mengenai keselamatan jalanraya menyaksikan 19 kematian sehari sangat membimbangkan dan perlu banyak usaha dilakukan untuk mengurangkannya.

"Buat masa ini, lebih daripada 81 peratus daripada kemalangan adalah disebabkan oleh kesilapan manusia," katanya, sambil menambah bahawa faktor-faktor lain adalah disebabkan oleh sebab-sebab seperti kenderaan rosak.

Liow berkata kesedaran keselamatan jalan raya secara berterusan harus diajarkan kepada semua pemilik kenderaan.

"Semua usaha akan menjadi sia-sia jika pengguna jalan raya memilih untuk tidak menghiraukannya itu," katanya.

"Dasarnya adalah sikap pengguna jalan raya. Jika mereka gagal untuk mengikuti arahan oleh pihak berkuasa, usaha kita akan sia-sia.

"Kami akan meneruskan usaha dengan mensasarkan guru-guru dan pelajar, dan menanamkan dalam diri mereka  mengenai kesedaran tentang keselamatan dan langkah berjaga-jaga yang harus diambil. 
"Kami berharap dapat melatih generasi baru agar menjadi  pemandu yang lebih bertanggungjawab dan berhati-hati,"jelasmya.

No comments:

Post a Comment