Monday, November 24, 2014

Pati Di Cameron Highlands: Majikan Tak Terkecuali - Ahmad Zahid


Diterbitkan: Isnin, 24 November 2014 8:15 AM
Sebahagian anggota tentera dilihat di Balai Polis Brinchang, Cameron Highlands. -foto NORAFIFI EHSAN/The Star

PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) memberi amaran kepada ejen pekerja asing tanpa izin (Pati) di Cameron Highlands dan tidak terkecuali,  'pemilik' tanah haram yang mengupah mereka berkerja.
Menterinya,  Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyatakan dengan jelas bahawa ejen dan penduduk tempatan yang melakukan penerokaan tanah tanpa mengikut undang-undang tanah juga akan menjadi sasaran.
"Ya, pekerja mungkin merupakan orang-orang yang melakukan pembersihan tanah itu tetapi siapa yang mengupah mereka? Bagaimana dengan ejen yang membawa mereka? ," tanya beliau.

"Kami sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa yang berkaitan untuk menyiasat dan bertindak terhadap semua pemutus undang-undang di Cameron Highlands," kata Ahmad Zahid selepas merasmikan sambutan ulang tahun ke-60 Lembaga Penapisan Filem Malaysia.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, pasukan tentera telah dipanggil untuk membantu meningkatkan operasi berikutan permintaan dari pelbagai agensi.
"Bantuan tentera diperlukan kerana carian melibatkan kawasan hutan," katanya, sambil menambah peranan tentera akan ditentukan selepas lawatan Timbalan Perdana Menteri pada Isnin.

"Kami akan bersikap adil dan tidak akan menghukum orang yang tidak bersalah," katanya.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, kira-kira 40 pendatang tanpa izin telah ditangkap dalam  operasi besar-besaran pada Sabtu malam.
Mengenai dakwaan oleh kumpulan hak asasi asing Tenaganita bahawa terdapat pekerja yang mati di pusat tahanan Ringlet, Khalid berkata, dia tidak tahu mengenai perkara itu dan akan menyiasat.
Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Mustafa Ibrahim berkata, operasi itu akan berterusan sehingga semua pendatang tanpa izin dikeluarkan dari Cameron Highlands.
Beliau berkata, di bawah program 3 + 1 jabatan itu, pendatang tanpa izin masih boleh menyerah dan dihantar pulang ke negara masing-masing tanpa ditahan atau didakwa.
"Oleh kerana program ini hanya akan berlangsung sehingga 31 Disember, mereka perlu mengambil peluang ini dan berani untuk keluar," kata Mustafa.

Seramai 181 pendatang ditahan sejak operasi bermula pada 9 November lalu.

Laporan media mendakwa bahawa terdapat lebih 30,000 pendatang haram di kawasan tanah tinggi itu. Walau bagaimanapun, Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah mempertikaikan angka itu.

Sebagai tindak balas kepada operasi yang sedang berjalan, Cameron Highlands Setiausaha Persatuan Penanam Sayur Chay Ee Mong berkata: "Pihak polis dan tentera datang, apa yang boleh kami lakukan?

"Mereka melayan petani di sini sebagai musuh negara, bahkan lebih buruk daripada komunis.

"Bagi warga asing yang tidak menjalankan perniagaan atau pembersihan tanah haram, berikanlah mereka peluang dan benarkanlah mereka untuk kekal di sini. Kami berharap tindakan lebih lembut dapat diambil.

"Tiada pekerja bermaksud tidak menanam, yang bermaksud tidak sayur-sayuran dan juga  bermaksud tidak ada petani."

No comments:

Post a Comment