Wednesday, April 15, 2015

242 Mati Dalam Tahanan Polis Sejak 2000-2014 - Suhakam


Diterbitkan: Rabu, 15 April 2015 7:11 PM
Datuk Dr Khaw Lake Tee

KUALA LUMPUR: Seramai 242 orang meninggal dunia dalam tahanan polis sejak 2000 hingga Februari 2014 dan hanya dua kematian berpunca daripada pihak berkuasa itu.

Menurut Naib Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Datuk Dr Khaw Lake Tee, statistik polis menunjukkan jumlah kematian semasa dalam tahanan polis meningkat dari sembila hingga 20 kematian pada 2013.

"Jumlah kematian dalam tahanan polis di Malaysia adalah tinggi dan perkara ini menjadi kebimbangan dan perhatian orang awam.

"Pihak polis mempunyai kewajipan dan tanggungjawab dalam mengekalkan keamanan serta ketenteraman awam malah sudah menjadi tugas mereka untuk menangkap sesiapa yang melanggar undang-undang.

"Selain itu, polis bertanggungjawab melindungi tahanan mereka dari sebarang bahaya yang boleh menyebabkan kecederaan sama ada berpunca dari diri sendiri atau orang lain," jelasnya.

Suhakam memberitahu bahawa statistik polis menunjukkan mungkin terdapat masalah dari segi sistem pengurusan dan cara pengendalian tahanan dalam lokap polis.

Menurut suruhanjaya itu lagi, satu kajian yang dinamakan 'Kematian Dalam Tahanan' dan 'Hak Kesihatan Di Penjara' telah dijalankan selepas Suhakam menerima banyak aduan sebelum ini.

Kajian ini bukan sahaja menumpukan kepada hak dan penjagaan kesihatan tahanan malah menjaga kebajikan serta hak anggota polis yang terlibat secara langsung atau semasa mengendalikan tahanan.

"Banduan atau tahanan akan menanggung beban penderitaan masalah kesihatan apabila keperluan kesihatan mereka sering diabaikan," kata laporan tersebut.

Menurut Prinsip Asas Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Rawatan Banduan (1990), ia menyatakan bahawa 'banduan seharusnya mempunyai akses kepada perkhidmatan kesihatan di negara ini tanpa diskriminasi di atas kesalahan undang-undang mereka'.

"Berdasarkan pemerhatian yang dijalankan oleh suruhanjaya, terdapat penyakit kritikal seperti penyakit mental, penyakit berjangkit dan kronik serta yang menyebabkan kecacatan di kalangan tahanan," jelas laporan tersebut.

Oleh itu, Suhakam berpendapat dan percaya bahawa pembaharuan sistem penjara di negara ini perlu memberi perhatian terhadap banyak aspek termasuk rawatan perubatan atau kesihatan di penjara, penjagaan kesihatan mental di penjara dan keadaan persekitaran penjara.

"Pemenjaraan bukan hanya berhubung isu jenayah dan hukuman, malah membabitkan kesihatan awam.

"Pihak suruhanjaya berpendapat bahawa kerajaan menerusi Jabatan Penjara, mempunyai tanggungjawab untuk memastikan setiap banduan mempunyai akses kepada perkhidmatan kesihatan sama seperti yang disediakan kepada orang awam dalam setiap komuniti," kata laporan tersebut.

Laporan penuh mengenai 'Kematian Dalam Jagaan Polis' dan 'Hak Kesihatan Di Penjara' akan dikeluarkan pada tahun ini.

No comments:

Post a Comment