Kanak-kanak ketagih hisap rokok
Dihan Awalidan dilihat merokok dengan pakaian seragam sekolahnya. - Foto Sijori Images / Barcroft India
JAWA BARAT - INDONESIA. Dihan Awalidan, dari Jawa Barat, Indonesia mula merokok sejak usia 3 tahun adalah salah seorang daripada kanak-kanak di kampung Cicapar di sini yang lebih mengutamakan rokok berbanding bermain bersama rakan sebayanya.

Kanak-kanak 7 tahun ini kebiasaannya merokok tiga paket sehari kini telah mengurangkan tabiat merokoknya itu dengan 16 batang rokok sehari.

Bersama dengan tiga orang kawannya, Nawan, 11, Jujun, 7 dan Dede, 8, Dihan merokok kira-kira 16 kali sehari dan tindakan mereka tidak mampu untuk dihalang oleh ibu-bapa mereka.

Kanak-kanak tersebut membeli rokok Kretek dengan wang saku atau mencuri syiling dari beg tangan ibunya untuk membeli rokok.

Menurut bapanya, Iyan, 36, berkata Dihan mula merokok sejak usianya 3 tahun dan pada ketika itu, dia menghisap 3 paket rokok sehari.

"Jika dilarang untuk merokok, anaknya itu akan marah dan akan mencuri rokok,” katanya.

Kini dia mula mengurangkan aktiviti tidak berfaedahnya itu, namun tidak berniat untuk berhenti sepenuhnya.

Malah kanak-kanak tersebut menganggap paparan imej pada kotak rokok mengenai bahaya merokok adalah palsu.

Sementara itu, ibunya, Tati, 32, berharap agar anak lelakinya untuk berhenti merokok sebelum menyebabkan kerosakan jangka panjang kepada kesihatannya.

"Jika Dihan tidak merokok dia akan menangis dan sekarang dia akan merokok secara rahsia", katanya dipetik Mirror.uk

Apa yang mengejutkan tabiat Dihan dan rakan-rakannya kini menjadi satu trend yang semakin meningkat di negara Asia tenggara.

Menurut Presiden Kempen Kanak-kanak Bebas Tembakau, Matt Myers berkata, negara Indonesia adalah salah satu pemain utama dalam industri tembakau.

Indonesia adalah sebuah negara  yang mempunyai pasaran tembakau kelima terbesar di dunia dan satu pertiga daripada anak-anak muda telah mencuba untuk merokok sebelum berumur 10 tahun.

"Indonesia mempunyai lebih ramai orang muda merokok di bawah umur 10 tahun berbanding negara-negara lain yang telah dikenal pasti.