Wednesday, July 21, 2010

Bekas Duta Amerika, Malott bodoh - Ibrahim


KUALA LUMPUR 20 Julai - Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali menempelak bekas Duta Amerika Syarikat (AS) ke Malaysia, John R. Malott yang disifatkannya bodoh kerana menyokong Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes liwatnya tanpa fakta kukuh.
Selain itu, kata Ibrahim, Malott juga jelas menunjukkan kebodohannya kerana menggelar Perkasa sebagai organisasi militan sedangkan ia merupakan sebuah badan sah yang tidak mempunyai sayap bersenjata.
''Dakwaan-dakwaan Malott itu merupakan jenaka, saya rasa dia bodoh, dan sebagai seorang bekas diplomat, sudah tentu dia memalukan negaranya (AS).
''Dia adalah seorang bekas diplomat yang berada pada tahap terendah dan Perkasa serta orang-orang Malaysia adalah lebih bertamadun daripada Malott," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Ibrahim mengulas tulisan Malott berjudul What Anwar's Trial Means For Malaysia yang disiarkan oleh akhbar The Wall Street Journal semalam.
Dalam artikel itu, Malott antaranya mendakwa Anwar akan disabitkan bersalah oleh hakim yang mengadili kes liwat beliau buat kali kedua ini kerana negara ini tidak menggunakan konsep juri dalam sistem perundangannya.
''Bimbang dengan risiko kehilangan sokongan politik, kerajaan memerintah (Malaysia) telah bertindak balas dengan cuba mendapatkan sokongan Melayu Islam apabila melarang penganut Kristian menggunakan Allah untuk merujuk tuhan mereka.
''Sebuah kumpulan militan baru dipanggil Perkasa pula kini mendakwa hak-hak Melayu digugat oleh kaum Cina serta India dan ia (Perkasa) juga mendapat sokongan bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad serta pihak pemerintah," tulisnya.
Malott merupakan bekas Duta AS yang berkhidmat di sini mulai 1995 sehingga 1998 iaitu ketika Anwar menghadapi pertuduhan liwatnya yang pertama.

No comments:

Post a Comment