Wednesday, July 21, 2010

Macam-macam alasan tapi matlamatnya satu nak perpaduan dengan PAS, tidak dengan PKR

Sokong satukan Melayu tanpa berpihak mana-mana parti

PUTRAJAYA 20 Julai – Usaha Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria untuk menyatukan orang Melayu tanpa berpihak kepada mana-mana parti perlu disokong dan diberi keutamaan.
Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd. Tamyes Abdul Wahib berkata, dalam konteks itu adalah tidak adil sekiranya menuduh tokoh agama itu sebagai mencampuri urusan politik sedangkan beliau adalah mufti yang bertanggungjawab terhadap hal-hal berkaitan agama.
Tegasnya, kekuatan umat Islam kini bergantung kepada perpaduan orang Melayu supaya ia tidak dilihat lemah sehingga tidak mampu melaksanakan sebarang keputusan komprehensif.
‘‘Kenapa bukan Melayu boleh bersatu walaupun berbeza fahaman parti politik?
‘‘Dalam hal ini, saya yakin Melayu perlu bersatu dan semua pihak perlu mencari jalan penyelesaian bagaimana mahu Melayu menjadi kuat dan tidak berpecah sehingga boleh mengorbankan hak istimewa orang Melayu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Harussani menjadi sasaran kritikan pemimpin Pas atas usaha beliau mahu menyatukan orang Melayu.
Mufti Perak itu pada masa sama turut melahirkan kebimbangan bahawa orang Melayu boleh hilang kuasa pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) sekiranya UMNO dan Pas enggan bersatu.
Dalam pada itu, Penasihat Agama Negeri Johor, Datuk Nooh Gadut ketika dihubungi berkata, para cendekiawan terutama golongan ulama dan ilmuwan Islam perlu melibatkan diri dalam usaha mendamaikan dan mencari penyelesaian apabila berlaku pertelingkahan antara dua golongan saudara Islam mengikut kemampuan masing-masing.
Jelasnya, Islam turut melarang umatnya bersangka buruk sesama sendiri serta mencari kesalahan dan keaiban orang lain.
Katanya, ia selaras dengan firman Allah SWT dalam surah Al-Hujurat ayat 10 yang bermaksud, Sesungguhnya dan sebenarnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
‘‘Allah juga berfirman dalam surah yang sama ayat 12 yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa,” katanya.
Tambah beliau, perpecahan dan pergaduhan itu sebahagian dari maksiat dan hendaklah dielakkan.
‘‘Allah juga memerintahkan tolong-menolong dalam kebaikan dan kebajikan sebaliknya melarang menolong dalam melakukan kejahatan seperti perpecahan, persengketaan dan pergaduhan.
‘‘Nabi Muhammad SAW juga menggambarkan masyarakat Islam ini dalam kerjasama saling bantu membantu, bersimpati, berkasih sayang seperti satu tubuh apabila salah satu daripadanya mengadu kesakitan, seluruh anggota lain tidak akan tidur dan demam,” katanya

No comments:

Post a Comment