Thursday, August 26, 2010

Sokong pembinaan masjid dekat WTC




NEW YORK - Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg menyatakan pendiriannya tidak menghalang pembinaan masjid berhampiran tapak menara berkembar Pusat Dagangan Dunia (WTC) yang musnah dalam serangan pengganas pada 11 September 2001. 

"Tindakan tidak membenarkan pembinaan sebuah masjid di situ akan turut menimbulkan kecurigaan masyarakat dunia terhadap komitmen Amerika Syarikat (AS) untuk menentang keganasan dengan kebebasan," katanya pada majlis berbuka puasa di kediaman rasminya di Manhattan, kelmarin. 

Ketua paderi New York, Timothy Dolan turut berkongsi pendapat itu tetapi bimbang bahawa nilai-nilai toleransi dan perpaduan yang dikongsi penduduk kota itu akan terjejas jika isu pembinaan masjid itu terus diperbesarkan. 

Gabenor New York, David Paterson pula bertegas meminta lokasi pembinaan masjid itu ditukar ke tempat lain. 

Pengurus projek pembinaan masjid itu, Imam Feisal Abdul Rauf yang juga pengasas Cordoba Initiative berkata, dia terpaksa amat berwaspada kerana media sering menggambarkan imej negatif penganut Islam kepada negara Barat. 

Undian rambang yang dilakukan sebuah badan bebas, Pew Research Center, menunjukkan 62 peratus daripada 1,003 responden dewasa mengatakan umat Islam di AS berhak membina rumah ibadat di lokasi yang dipilih.

No comments:

Post a Comment