Thursday, August 26, 2010

Suruh tarik pulak

Tarik balik tuduh UMNO P. Pinang terdesak

BAGAN DATOH 25 Ogos - Pihak yang menuduh UMNO Pulau Pinang sebagai terdesak hingga membangkitkan isu penggunaan nama Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam doa khutbah Jumaat, perlu menarik balik kenyataan mereka.
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, pihaknya tidak berniat untuk mempertikaikan hal ehwal agama di negeri itu sebaliknya hanya mahu memastikan kesucian agama Islam dan masjid tidak dicemari oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab.
''Saya tidak berhajat langsung untuk mempertikaikan usul-usul agama di Pulau Pinang walaupun saya Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu.
''Saya telah mengadakan perbincangan dengan mufti di negeri-negeri lain yang mengatakan bahawa ini (menyebut nama Guan Eng) adalah di luar kebiasaan," katanya di sini malam tadi.
Menurut Ahmad Zahid yang juga Menteri Pertahanan, tindakan khatib terbabit, Zakaria Ahmad boleh mengeliru dan mencalar imej agama Islam.
Dalam masa sama katanya, beliau berharap Majlis Fatwa Kebangsaan akan dapat membuat satu keputusan rasmi berkaitan perkara tersebut.
Sementara itu, Zahid pada satu majlis lain di Kuala Lumpur meminta khatib dikaitkan dengan isu itu supaya membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dengan segera.
Menurut beliau, perbuatan Zakaria Ahmad yang tidak menghormati Yang di-Pertuan Agong tidak boleh dimaafkan begitu sahaja hanya kerana beliau sudah memberi penjelasan kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang.
"Apa yang dilakukan oleh Zakaria tidak boleh dibiar dan dimaafkan begitu sahaja. Dia harus memohon ampun secara terbuka kepada Yang di-Pertuan Agong kerana dengan sengaja tidak menyebut nama baginda yang menjadi ketua negara dan ketua agama Islam.
Dalam pada itu, beliau turut menyelar sikap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sebelum ini menafikan terdapat bacaan doa untuk Guan Eng semasa khutbah Jumaat.
"Pengakuan Zakaria dan lebih lima laporan polis dibuat berhubung kejadian itu membuktikan segala-galanya. Kami jelas dalam isu ini dan UMNO tidak mahu soal agama Islam terus dipolitikkan oleh kerana ia boleh menimbulkan keresahan rakyat," jelasnya.

No comments:

Post a Comment