Wednesday, September 22, 2010

Landasan bawah laut Malaysia-Singapura?


PUTRAJAYA 21 Sept. - Malaysia dan Singapura sedang menimbangkan untuk membina terowong bawah laut bagi laluan sistem transit pantas (RTS) menyeberangi Selat Johor sepanjang kira-kira 1.5 kilometer menghubungkan Tanjung Puteri dengan Woodlands.
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, dua cadangan lain ialah membina sebuah jambatan dan sebuah tambak.
''Pembinaan terowong merupakan cara paling mesra alam sekitar tetapi ia memakan kos yang lebih tinggi. Cara paling murah ialah membina sebuah tambak tetapi ia bukan pilihan yang baik dari segi alam sekitar.
''Kalau kita bina jambatan pula, ia perlu dilengkapkan dengan pagar khas untuk membolehkan kapal melaluinya," katanya kepada pemberita pada majlis Aidilfitri Kementerian Pengangkutan di sini hari ini.
Malaysia dan Singapura pada Mei tahun lalu bersetuju untuk membangunkan perkhidmatan RTS sepanjang 1.5 kilometer secara bersama dan ia dijangka beroperasi menjelang 2018.
Dalam pada itu, Cho Ha berkata, RTS akan memudahkan hubungan antara rakyat Malaysia dengan Singapura pada masa depan.
''Untuk pembangunan masa depan, kita tidak boleh bergantung kepada laluan darat sedia ada yang menghubungkan Malaysia dan Singapura," katanya.

No comments:

Post a Comment