Sunday, October 3, 2010

Lawan tetap lawan

Lawan jika ‘anak jantan’ 
SHAH ALAM - Pas tidak perlu mempertikaikan strategi UMNO meletakkan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Pengarah Pilihan raya Kecil dan dipilih sebagai calon bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, Kelantan. 

Ahli Parlimen Temerloh, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, persoalan yang ditimbulkan oleh parti itu adalah disebabkan mereka berasa gusar akan mengalami kekalahan dalam pilihan raya kecil kawasan itu. 

“UMNO bersifat dinamik. Kita mengatur strategi bagi setiap pilihan raya kecil mengikut kes dan keperluan setempat. Soal pelantikan pengarah pilihan raya tidak begitu penting. Apa yang penting adalah calon yang akan ditentukan kemudian,” katanya. 

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, datuk Nik Abdul Aziz Nik mat yang m,endakwa pemilihan Tengku Razaleigh sebagai calon Barisan Nasional (BN) digalas sebagai merendahkan martabat pemimpin veteran itu. 

Beliau yang juga Timbalan Menteri Pengajian Tinggi berkata, pelantikan Tengku Razalegh itu itu menunjukkan UMNO sebagai sebuah parti yang praktikal. 

“Di sini tidak timbul persoalan siapa yang jadi pengarah bagi pilihan raya. Asas kepada persoalan yang diajukan sekarang adalah kerana kegusaran Pas yang hanya menang tipis 646 majoriti di kawasan itu. 

“Kita sedia maklum, Ku Li adalah tokoh yang berpengaruh. Oleh itu, Pas tidak perlu berasa gusar dan perlu meneruskan perjuangan mereka,” katanya. 

Sementara itu Ahli Parlimen Batu Pahat, Dr Puad Zarkashi berkata, Pas tidak sepatutnya mempertikaikan apa yang dilakukan oleh UMNO kerana ia adalah urusan parti itu. 

“Apa motif Pas mahu mempertikaikan keputusan UMNO? Sebarang keputusan UMNO adalah berasaskan peluang untuk menang dan dalam hal ini Tengku Razaleigh paling sesuai, itu adalah strategi UMNO. 

“Tak perlu jadikan hal ini sebagai isu dan tak perlu mempertikaikan strategi UMNO kerana strategi UMNO sentiasa berubah-ubah. Kalau benar-benar anak jantan, lawan sahajalah,” katanya. 

Beliau yang juga Timbalan Menteri Pelajaran berkata, keputusan UMNO itu berdasarkan kepada keputusan pucuk pimpinan dan semua pihak termasuk perhubungan Kelantan menyokong keputusan itu. 

“Realitinya, Pas kini berada dipihak yang tertekan dan mereka cuba memecahbelahkan UMNO Kelantan terutama di pihak Ku Li. Bagaimanapun, saya harap mereka dapat bertanding secara gentleman di Galas, buktikan bahawa mereka dapat sokongan rakyat,” katanya.

No comments:

Post a Comment