Sunday, October 3, 2010

Pemimpin Pas pertikai keikhlasan Muhyiddin



KUALA LUMPUR -Beberapa pemimpin Pas mempertikaikan keikhlasan Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengatakan Tengku Razaleigh Hamzah adalah calon terbaik Barisan Nasional untuk bertanding pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas. 

Mereka mendakwa Timbalan Perdana Menteri itu cuba untuk menjatuhkan kredibiliti Ahli Parlimen Gua Musang itu yang sebelum sebelum bertentang dengan dasar parti termasuk mengenai bayaran royalti minyak kepada Kelantan. 

Tambahan pula pendirian pemimpin veteran UMNO itu konsisten menyokong Kelantan Pas Kelantan yang menyaman Petronas supaya membayar royalti minyak. 

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustapha Ali berkata, Muhyiddin mungkin berniat tidak baik, termasuk untuk membunuh karier politik Tengku Razaleigh atau lebih mesra dengan panggilan Ku Li. 

:"Kita nampak Muhyiddin mahu membunuh karier politik Tengku Razaleigh dengan mencadangkan Ahli Parlimen Gua Musang itu sebagai calon bertanding di DUN Galas. Ini juga menggambarkan BN atau UMNO ketandusan calon berwibawa untuk dipilih bertanding pada pilihan raya kecil itu. 

"Saya menasihatkan Tengku Razaleigh tidak menerima cadangan itu kerana jika dia kalah maka akan berakhirlah karier politiknya. Saya juga yakin Tengku Razalegh lebih bijak membuat keputusan," katanya. 

Mustapha berkata, beliau tidak Tengku Razaleigh akan menerima cadangan itu kerana tidak ada apa yang penting daripada pilihan raya kecil itu. 

"Jika dia menang sekalipun dia tidak akan menjadi Menteri Besar, melainkan hanya sebagai Ahli dewan Undangan Negeri sedangkan Ku Li sudah lama sebagai Ahli Parlimen sejak 1969,” katanya. 

Bendahari Pas, Dr Hatta Ramli pula berkata, mungkin Muhyiddin mahu Tengku Razaleigh menjadi ketua pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan. 

“Pas masih memiliki majoriti kerusi dalam DUN Kelantan, dan Ku Li kalau menang hanya sebagai pembangkang. Saya mempertikai keikhlasan Muhyiddin mencadankan Tengku Razalegh bertanding di DUN Galas. 

:"Jika UMNO terdesak sangat untuk menang kerusi DUN Galas setelah gagal memenangi DUN Manek Urai pada pilihan raya kecil lalu, kenapa tidak cadang saja Datuk Seri Najib Razak saja bertanding di kawasan atau Muhyiddin sendiri," katanya. 

Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamarudin Jafaar pula berkata, beliau tidak yakin Muhyiddin ikhlas mencadang Tengku Razaleigh bertanding pada pilihan raya kecil itu. 

"Kita tahu Ku Li adalah seorang yang lantang bercakap bukan setakat isu dalam UMNO, malah membabitkan isu yang menarik perhatian rakyat, terutama royalti minyak yang bertentangan dengan BN. Jadi mungkin Muhyiddin mahu meletakkan Ku Li dalam kedudukan yang sukar," katanya.

No comments:

Post a Comment