Tuesday, March 22, 2011


KAHERAH: Mesir memutuskan tidak mengambil bahagian dalam operasi ketenteraan terhadap negara jirannya, Libya, atas alasan keselamatan dalam negeri serta hakikat terlalu ramai rakyat Mesir menetap di negara itu.
Menteri Luar, Nabil Eraby, berkata Mesir - yang menyaksikan kebangkitan rakyatnya menggulingkan Hosni Mubarak dan membantu mencetuskan revolusi di Libya - menyokong gesaan Liga Arab supaya Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenakan zon larangan terbang di ruang udara negara berkenaan semata-mata atas alasan kemanusiaan.

“Mesir sama sekali tidak berkata akan mengambil bahagian dalam pakatan tentera antarabangsa terhadap Libya atas alasan yang berkaitan keselamatan dalam negeri serta sejumlah besar warga kita tinggal di negara itu,” katanya.

Mesir diperintah oleh junta tentera sejak kebangkitan rakyat berjaya menggulingkan Hosni pada 11 Februari lalu.

Lebih sejuta rakyat Mesir bekerja di Libya apabila revolusi menentang Muammar Gaddafi bermula pertengahan Februari lalu. Sejak konflik itu tercetus, puluhan ribu meninggalkan negara berkenaan.

Mesir dan Libya berkongsi sempadan sepanjang 1,000 kilometer dari pantai Laut Mediterranean hingga ke padang pasir Sahara. Kedua-dua negara itu pernah berperang pada 1977.


Sementara itu, Qatar mengumumkan pendirian untuk mengambil bahagian dalam tindakan ketenteraan terhadap Libya. - AP

metro

No comments:

Post a Comment