Tuesday, March 22, 2011

Usaha menghapuskan Abu bakar bashir


Abu Bakar didakwa bantu militan



JAKARTA: Suspek pengganas paling dikehendaki semalam memberitahu mahkamah dia menerima dana daripada ulama Islam radikal Abu Bakar Bashir untuk mengendalikan kem latihan militan Al-Qaeda di Aceh.
Abu Tholut, 49, dipercayai seorang daripada pelampau paling berbahaya di negara itu memberitahu mahkamah di Jakarta, dia menggunakan 140 juta rupiah (RM48,744) untuk membeli senjata, peluru, membayar sewa rumah dan wang pendahuluan kenderaan.

“Saya tidak pernah bertanya tetapi menerima wang itu...40 juta rupiah (RM13,984) daripada Ubaid dan 100 juta rupiah (RM34,961) daripada Abdul Haris,” kata Abu ketika memberi keterangan saksi melalui rakaman video pada perbicaraan Abu Bakar. Ubaid dan Abdul adalah bekas anggota kumpulan radikal yang diasaskan Abu Bakar pada 2008. Ulama berusia 72 tahun itu menghadapi hukuman mati ke atas tuduhan termasuk memimpin dan memberi bantuan kewangan kepada kem latihan di Aceh yang merancang serangan seperti di Mumbai menggunakan skuad penyerang berani mati terhadap warga Barat. Pihak pendakwa berkata, Abu Bakar mengumpulkan dana lebih daripada AS$140,000 (RM420,000) bagi membina kem itu yang ditemui di Sumatera Februari tahun lalu.

Bagaimanapun, Abu Bakar menafikan dakwaan itu atau mengenali Tholut - AFP

metro

No comments:

Post a Comment