Friday, July 15, 2011

Pasangan dibicara kes ular belit budak

Ibu, teman lelaki mungkin dihukum penjara 35 tahun

ORLANDO: Seorang ibu dan teman lelakinya berdepan dengan hukuman penjara 35 tahun kerana pembunuhan tahap ketiga selepas anak perempuannya yang berusia dua tahun menemui ajal kerana dibelit ular sawa peliharaannya yang terlepas dari kurungan.
Jaren Hare, 21, dan teman lelakinya Charles Darnell, 34, didakwa atas tuduhan membunuh dan mendera kanak-kanak berikutan kematian Shaianna Hare pada 2009.
Tragedi itu berlaku pada 1 Julai 2009 di kediaman pasangan itu di Oxford, barat laut Orlando. Dokumen mendedahkan, pasangan itu tidak memberi makan ular sawa Burma berukuran 2.6 meter selama sebulan sebelum kejadian dan ular itu berulang kali keluar dari kediaman.

Darnell memberitahu penyiasat yang ular itu berada dalam tangki sebelum dia masuk tidur. Sejam kemudian beliau menjumpai ular itu di lorong rumahnya, dan kemudian memasukkan haiwan itu dalam beg.

Darnell memberitahu penyiasat bahawa dia menemui ular itu membelit kepala Shaianna dan taringnya tertusuk di dahi mangsa pada keesokan harinya.

Ular itu dibawa ke pusat hidupan liar sejak kejadian dan gambarnya dirakam sebagai bahan bukti mahkamah.
Sementara itu, seorang pakar perubatan ketika memberi keterangan di mahkamah memberitahu bahawa ular itu cuba memakan Shaianna.

Peguam bela Jaren dan kekasihnya, Darnell berhujah bahawa kematian anak mereka adalah satu tragedi dan dianggap satu perkara yang tidak disangka-sangka.

Pendakwa meminta hakim menghukum pasangan itu kerana gagal meletakkan ular itu dalam kurungan.

Hare mahupun Darnell tidak memberi keterangan atau menggunakan bantuan saksi.

Mereka juga tidak menghiraukan soalan yang diajukan oleh wartawan ketika keluar dari bilik mahkamah menggunakan jalan belakang serta diiringi pegawai kanan polis.

Jika didapati bersalah atas tuduhah bunuh dan cuai terhadap kanak-kanak, pasangan itu boleh dihukum penjara 35 tahun.

“Saya rasa sungguh sedih. Saya menyintainya,” katanya.

Peguam kerajaan negeri, Pete Magrino merumuskan pendakwaan dengan merujuk kepada belitan ular di muka mangsa.

Beliau juga membincangkan pandangan Ketua Pemeriksa Perubatan, Wendy Lavezzi, yang memutuskan ular itu membelit leher Shaianna hingga mangsa tidak dapat bernafas. – Agensi
Berita Harian Online | Pasangan dibicara kes ular belit budak

No comments:

Post a Comment