Saturday, August 27, 2011

6 sukarelawan terbunuh

NARATHIWAT: Lima anggota sukarelawan keselamatan yang dalam perjalanan ke satu lokasi serangan di sini terbunuh apabila sebutir bom yang dipasang di tepi jalan meletup.
Pegawai berkenaan yang menerima laporan mengenai seorang lelaki ditembak mati di sebuah ladang getah di Narathiwat, menjadi sasaran satu daripada dua bom yang dipasang di tepi jalan menuju ke kawasan itu.

“Pegawai kami ke ladang getah berkenaan tetapi berlaku letupan di tengah jalan,” kata Lt Kolonel Prakard Eiadklai, Ketua Polis Daerah Rue Soh.

Seorang lelaki cedera dalam kejadian itu. Bom kedua dimatikan sebelum pihak berkuasa berjaya menjejaki mayat mangsa tembakan itu.

Dalam satu letupan berasingan di Yala, lima pekerja pemungut sampah cedera, dua daripada mereka parah apabila sebutir bom yang disembunyikan dalam plastik sampah meletup.

Kira-kira 4,800 orang terbunuh sejak penduduk Islam selatan Thai melancarkan gerakan menuntut kemerdekaan pada awal 2004, menurut Deep South Watch, kumpulan yang mengawas pertelingkahan bersenjata di tiga wilayah paling selatan Thai.


Pertubuhan itu yang mencatatkan 73 serangan sejak awal Ogos berkata, sudah menjadi lumrah keganasan meningkat ketika bulan puasa yang akan berakhir Isnin depan.

Kumpulan hak asasi berkata, militan selatan Thai memberontak kerana menentang penindasan yang sudah sekian lama berlarutan terhadap penduduk Melayu beragama Islam oleh pihak berkuasa di negara yang majoriti penduduknya beragama Buddha, termasuk penganiayaan oleh anggota tentera.hmetro

No comments:

Post a Comment