Saturday, August 27, 2011

Tuntut minta maaf atau mahkamah



KUANTAN – Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh telah menghantar surat peguam permohonan maaf kepada dua individu yang didakwa menjatuhkan air muka dan kredibiliti beliau sebagai wakil rakyat.

Dua individu tersebut adalah wartawan TV3, Karam Singh Walia dan Presiden Ahli Majlis MCA, Datuk Ti Lian Ker kerana telah membuat tuduhan kepadanya mengatakan dia berbohong memperkatakan isu Lynas.

Menurutnya, melalui siaran di Buletin Utama pada 28,29,30 Jun dan 24 Ogos lalu, Karam Singh Walia telah mendakwa beliau mengatakan bahawa pakar-pakar Melayu dan pakar di Malaysia tidak boleh dipercayai.

“Saya merasakan diri saya telah diperkecil kerana membawa kepada ketidakpercayaan rakyat terutama penduduk di Kuantan mengenai pegangan saya dan beberapa NGO lain yang tidak setuju kilang ini dibina.

“Saya menghormati pendapat yang mereka lontarkan, tetapi mereka tidak boleh memperlekehkan pendapat saya kerana apa yang saya cakap mempunyai fakta tersendiri. Mereka juga menuduh saya penipu dan ini membuatkan maruah saya sebagai Ahli Parlimen turut tercalar,” katanya.

Selain itu, pendapat beliau mengenai kilang tersebut yang akan mengundang bahaya kepada rakyat tidak boleh disangkal begitu sahaja kerana selain daripada hujahnya sendiri, ia turut disokong oleh pakar-pakar yang lain juga.

Sehubungan itu, melalui peguamnya juga, dua individu tersebut harus membuat kenyataan memohon maaf.dalam tempoh tujuh hari

Menurutnya,, mereka harus membuat jaminan bertulis bahawa tidak membuat dakwaan seumpama itu lagi kepadanya.

Katanya, mereka harus membayar sejumlah wang sebagai ganti rugi yang menyebabkan kredibiliti dan reputasinya terjejas akibat tuduhan tersebut.

No comments:

Post a Comment