Friday, September 28, 2012

Tiada beza kematian Gaddafi, duta AS: Mugabe


       
PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Presiden Zimbabwe, Robert Mugabe semalam berkata, kematian pemimpin Libya, Muammar Gaddafi juga adalah tragedi, sama dengan kematian Duta Amerika Syarikat (AS) ke Tripoli, Christopher Stevens.

Dalam ucapannya yang menyelar tindakan Amerika Syarikat, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Nato, pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, pemimpin berusia 88 tahun itu menuduh AS menceroboh Iraq pada 2003 kerana mahu menguasai minyak negara itu.


Mugabe juga berkata, Majlis Keselamatan PBB membenarkan dirinya ‘dicabuli’ tahun lalu apabila ‘meluluskan semua langkah perlu’ kod diplomatik bagi campurangan tentera untuk melindungi orang awam Libya dalam operasi Nato yang akhirnya membawa kepada pembunuhan Gaddafi.

Mengulas mengenai ucapan Obama mengenai kematian Stevens di Benghazi, Libya pada 11 September lalu, Mugabe berkata: “Saya pasti kita semua bersedih dan bersetuju ia kematian yang tragik dan kita mengutuknya. Ketika kita bersama-sama Amerika Syarikat mengecamnya, adakah Washington menyertai kita dalam mengutuk pembunuhan Gaddafi. Kematiannya satu kehilangan besar kepada Afrika,” katanya. Pemimpin Zimbabwe itu menuduh serangan udara Amerika Syarikat dan Nato, yang membantu pejuang Libya menggulingkan tentera Gaddafi sebagai bertindak dengan alasan palsu. “Misi itu ialah untuk melindungi orang awam, tetapi sebenarnya, ia bertujuan memburu Gaddafi dan keluarganya,” kata Mugabe. - Reuters

No comments:

Post a Comment