Saturday, October 6, 2012

kisah pemuda islam di jerman dengan jirannya


satu hari, pemuda itu musafir ke jerman untuk tujuan belajar.
bila sampai di jerman, dia ditempatkan di hostel didepan biliknya itu seoarang warge jerman. langsung tidak ade ape-hubungan dengannya. cuma sekadar jiran.
suatu hari, warga jerman itu musafir. kemudian datanglah penyebar surat khabar ke rumah warga jerman itu untuk hantar surat khabar. kemudian pemuda jiran kepada budak jerman tu terperasan. banyaknya surat khabar depan umah dia. lalu ia bertanya tgtg jirannya setelah beberapa hari x kelihatan. rupe-rupenya dah musafir. kemudian ia kumpulkan semua surat khabar tu dah tempatkannya di tempat khusus. ia kutip surat khabar tu tiap-tiap hari untuk jirannya yg musafir itu. bilamana jirannya itu pulang selepas 3 bulan. ia menegurnya dan menyerahkan semuanya kepada jirannya itu sambil berkata kepadanya: berkemungkinan kamu ini seorang yg selalu bace artikel2 dan main teka teki di ruangan akhbar. ini yg membuatkanku kumpulkan semuanya ini supaya kamu tidak terputus dgn bacaan akhbar.
lalu jirannya itu melihatnya dengan penuh rase kagum dengan ape yg pemuda itu lakukan. lalu bertanya kepadanya: kamu mahu upah tak atas keje kamu itu? jawab pemuda itu, tidak! ini kerana Agama kami mengajar kami supaya berbuat kebaikan kepada jiran tetangga. kamu jiranku. maka aku kene buat baik padamu. pemuda itu terus menerus melakukan kebaikan kepada jirannya hinggalah ia memeluk Islam.

Benarlah ape yg Umar Abdul Aziz ucapkan:
jadilah pendakwah kepada Allah dengan care diam.
dikatakan kepada Umar: bagaimana tu?jawabnya Umar : dengan akhlakmu.

Dr Muhammad Al-Arifi.
 

No comments:

Post a Comment