Saturday, October 6, 2012

PBB kutuk Syria serang Turki



AKCAKALE, Turki 5 Okt. - Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Syria menyerang bandar sempadan Turki, Akcakale, yang mengorbankan lima sekeluarga, kelmarin.
Presiden badan itu, Gert Rosenthal berkata, insiden tersebut menunjukkan krisis di Syria memberi kesan serius kepada keselamatan negara-negara jiran dan keamanan serantau.
"Majlis ini meminta pencabulan undang-undang antarabangsa seperti itu dihentikan serta-merta dan tidak diulangi lagi," kata beliau yang juga merupakan Duta Guatemala ke PBB.
Majlis itu turut meminta kerajaan Syria menghormati kedaulatan dan integriti wilayah jiran-jirannya.
"Anggota Majlis Keselamatan juga meminta kedua-dua pihak agar tidak terus bertelagah," kata Rosenthal.
Dalam kejadian yang berlaku kelmarin, pasukan tentera Turki bertindak membalas serangan Syria dan dalam masa yang sama Parlimen Turki turut memberi lampu hijau berhubung serangan balas berkenaan.
Bagaimanapun, Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan berkata, pihaknya tidak merancang untuk berperang namun bertindak bagi melindungi negaranya.
Keadaan di sempadan itu hari ini kembali tenang tanpa ada tindakan balas dari Turki.
Dalam perkembangan berkaitan di Syria, pesawat tempur tentera hari ini membedil Homs, serangan kali pertama menyaksikan penggunaan jet pejuang di bandar berkenaan.
Pengarah Pertubuhan Pemantau Syria bagi Hak Asasi Manusia, Rami Abdel Rahman berkata, serangan di daerah Khaldiyeh tersebut merupakan yang terburuk di Homs dalam tempoh lima bulan. - AFP/ DPA


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121006/lu_01/PBB-kutuk-Syria-serang-Turki#ixzz28VaMieg7
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment