Friday, January 4, 2013

Kapal selam terbaharu Rusia mulakan ujian



Kapal selam terbaharu Rusia, Vladimir Monomakh memulakan ujian pelayaran pertamanya pada Ahad lalu di Pantai Putih di Severodvinsk, utara Rusia. - AGENSI
MOSCOW 2 Jan. - Kapal selam nuklear terbaharu Rusia, Vladimir Monomakh memulakan ujian pelayaran pertamanya pada Ahad lalu, sejak mula dibina tujuh tahun lalu.
Kapal selam tersebut merupakan kapal ketiga dibina sejak projek pembinaan kapal selam kelas Borei dilaksanakan dan dijangka memulakan operasi sepenuhnya pada tahun ini.
Kapal selam Vladimir Monomakh yang mendapat jolokan 'pembunuh senyap' mula dibina di kompleks pembinaan kapal terbesar Rusia, Sevmash di kawasan pesisiran Pantai Putih di Severodvinsk, utara negara ini pada Mac 2006.
Kapal selam itu dilengkapi sistem peluru berpandu terbaharu yang boleh memuatkan antara 16 hingga 20 peluru berpandu jenis Bulava.
Projek termahal Rusia berkenaan merupakan pembinaan kapal selam kelas cruiser, menggunakan teknologi nuklear terbaharu yang membolehkan ia menyelam pada kedalaman 480 meter dan mampu beroperasi secara berterusan selama tiga bulan di laut.
Kapal selam kelas Borei pertama adalah Yury Dolgoruky, yang menelan kos pembinaan AS$770 juta (RM2.3 bilion) dan telah melengkapkan program latihan.
Sebuah lagi kapal selam kelas yang sama, Aleksandr Nevsky turut menjalani beberapa ujian sebelum diserapkan ke dalam tentera laut Rusia.
Manakala kapal selam yang lebih canggih, Knyaz Vladimir masih lagi dalam pembinaan dan Rusia merancang untuk membina 10 kapal selam kelas Borei dalam tempoh lapan tahun akan datang. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130103/lu_09/Kapal-selam-terbaharu-Rusia-mulakan-ujian#ixzz2H0ixjiqf
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment