Saturday, March 16, 2013

Isu keselamatan t'jawab bersama, bukan politik.



TEMERLOH: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kesal dengan cara pemimpin negara mempolitikkan isu pencerobohan di Lahad Datu, Sabah sedangkan isu keselamatan merupakan tanggungjawab bersama.

Katanya, isu berkaitan negara sebesar itu sepatutnya ditangani dengan serius melibatkan semua pihak mewakili rakyat negara ini kerana membabitkan kematian di pihak anggota keselamatan dan penceroboh.

“Malangnya dengan tragedi tersebut masalah melibatkan kematian pun ada orang nak politikkan dengan meletakkan siapa hero, siapa jahat.

“Saya tekankan soal keselamatan ini soal bersama sepatutnya buat kenyataan bersama, seperti kenyataan tentang isu Palestin dulu. Sebab itu saya dah minta sidang parlimen khas,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh.

Tambah Anwar, malangnya pihak kerajaan dan Umno melalui media kawalannya lebih mudah mengait dan menuduh beliau terbabit dengan pencerobohan kumpulan Melayu Sulu itu tanpa hujah dan bukti.


Katanya, pihak media tersebut mengaitkan pertemuan beliau dengan Gabenor Mindanao, Nur Misuari yang datang ke negara ini sedangkan ketika itu Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri dan beliau timbalannya.

“Sampaikan lagu ‘Sabah nak hilang’ yang saya selalu nyanyikan dalam ceramah dikaitkan petanda memanggil orang Sulu menceroboh Lahad Datu... sedangkan sambungan lagu itu ialah 'Umno melayang’... jahat sungguhlah puak Umno ni...

“Bayangkan, Real Madrid lawan Manchester United (MU), kalah MU, saya juga yang dipersalahkan kerana pengadilnya orang Turki, kononnya saya baik dengan Presidan Turki...lawak sungguhlah Umno ni,” katanya sambil disambut gelak ketawa kira-kira 3,000 yang hadir di Markas PAS Chempaka, Lanchang, malam tadi.

Turut berceramah Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, mantan Timbalan Panglima Tentera Darat, Leftenan Jeneral (B) Datuk Ghafir Abdul Hamid, Yang Dipertua PAS Temerloh, Jusoh Darus dan Ketua Cabang PKR Temerloh, Ahmad Nizam Hamid. 

No comments:

Post a Comment