Friday, March 8, 2013

Korea Utara bina 'kem penindasan'


Gambar satelit terbaharu merakamkan Korea Utara mengaburkan garis sempadan antara kem itu dengan kawasan sekitarnya. - AGENSI
PYONGYANG 7 Mac - Korea Utara didakwa membina satu sempadan keselamatan besar di sekitar sebuah kem tahanan politik dan mengehadkan pergerakan di kawasan perkampungan berdekatan, sebagai sebahagian daripada 'penindasan umum' terhadap rakyatnya, lapor Amnesty International, hari ini.
Agensi berita, al-Jazeera melaporkan badan hak asasi manusia itu berkata, analisis ke atas imej satelit baru berdekatan kawasan Kem No. 14 di Kaechon menunjukkan kerajaan 'mengaburkan garis sempadan' antara kem itu dan kawasan awam di sekitarnya.
Amnesty International melahirkan kebimbangan berhubung niat sebenar tindakan kerajaan di lembah berkenaan, 70 kilometer dari utara Pyongyang.
''Imej itu yang menunjukkan pergerakan antara 2006 dan 2013, Korea Utara membina tembok, pos pemeriksaan dan menara pengawal sepanjang 20 kilometer di sekitar lembah Choma-Bing dan penghuninya.
''Kawalan dan keselamatan Kem 14 menunjukkan tahap penindasan umum dan pengehadan ke atas hak pergerakan (rakyat),'' kata penyelidik tentang Korea Utara, badan hak asasi manusia itu, Rajiv Narayan dalam satu kenyataan.
Amnesty International meminta Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menubuhkan suruhanjaya antarabangsa bagi menyiasat pelanggaran tersebut termasuk jenayah kemanusiaan.
Korea Utara menafikan kewujudan kem-kem itu, yang dipercayai menahan sekurang-kurangnya 200,000 orang dan menjadi tempat rogol, seksaan, pembunuhan dan perhambaan.
Kebimbangan tentang penderaan di negara itu berlarutan sejak beberapa tahun lalu, namun dibayangi kebimbangan cubaan Korea Utara untuk menjadi satu kuasa nuklear. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130308/lu_06/Korea-Utara-bina-kem-penindasan#ixzz2MtjUkpZ4
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment