Wednesday, May 22, 2013

GST: Rakyat Tidak Setuju Kerana Menambah Kos Sara Hidup



SHAH ALAM :Rata-rata rakyat berpendapatan sederhana dan rendah tidak bersetuju dengan tindakan Kerajaan Pusat untuk memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada tahun ini.
Bagi Mohd Nazri Rahmat, 51, cukai GST hanya akan menambahkan beban yang sedia ditanggung oleh rakyat dan seharusnya Kerajaan Persekutuan menyemak semula sistem ini supaya tidak menekan golongan berpendapatan rendah.
“Sebagai negara membangun, kita tak dapat elak daripada cukai, cukai pendapatan, GST dan lain-lain yang digunakan untuk pembangunan rakyat.
“Saya tak setuju kerana barangan seharusnya bebas daripada sebarang cukai.
“Saya ingat cukuplah dengan pelbagai cukai, tak payah bebankan orang lagi,” katanya ketika ditemubual TVSelangor di sekitar Shah Alam hari ini.
Sebelum ini, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala baru-baru ini bercadang untuk memperkenalkan cukai GST sebanyak 7 peratus dengan menjadikan Singapura sebagai model perlaksanaan cukai berkenaan.

Bagaimanapun, beberapa pemimpin Pakatan Rakyat (PR) menyangkal pelaksanaan cukai itu dengan mengatakan pendapatan perkapita rakyat di negara ini jauh lebih rendah berbanding Singapura.
Sementara itu, Mohd Maamur Miftah, 52, pula berpendapat Kerajaan Persekutuan seharusnya mengamalkan sikap lebih bertanggungjawab selepas diberi mandat baru pada Pilihan Raya Umum ke-13(PRU-13) lalu.
“Saya tak setuju, kita ni kalau boleh nak ringankan beban rakyat, itu yang lebih penting. Tak perlu ada cukai-cukai jika pendapatan rakyat masih tidak berubah,” ujarnya yang bekerja sebagai ahli perniagaan.
Dalam pada itu, Raja Jamilah Raja Noor, 49, berkata GST hanya akan menambahkan beban rakyat kerana terpaksa menanggung kos sara hidup yang semakin tinggi tetapi manfaat daripada GST dikhuatiri tidak diterima oleh pembayar cukai sepertinya.
“Ia merupakan beban kepada saya yang berpendapatan rendah tetapi terpaksa pula membayar cukai GST ini dan saya memang tidak bersetuju sama sekali,” ujarnya yang bekerja sebagai kerani.
Manakala seorang surirumah, Roslina Tukiman, 45, merasa kecewa jika cukai berkenaan benar-benar dilaksanakan. 
“Ia hanya menambah beban kepada kita sebagai surirumah dan juga yang lain-lain, sangat-sangat tidak patut dilaksanakan. Lagi-lagi kalau pada yang berpendapatan rendah,” katanya.

No comments:

Post a Comment