Wednesday, August 20, 2014

Pusat kawalan trafik Ukraine didakwa arah MH17 ke zon perang



REUTERS 
GAMBAR fail bertarikh 1 Ogos lalu menunjukkan sekumpulan pakar antarabangsa memeriksa bangkai pesawat MH17 berhampiran Grabovo di Donetsk, Ukraine.


NEW YORK - Seorang duta Rusia di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuduh pusat kawalan trafik udara Ukraine mengarahkan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) terbang di zon konflik di Donetsk di mana ia ditembak jatuh pada 17 Julai lalu, lapor MailOnline semalam.
Duta tersebut, Vitaly Churkin turut mendesak Kiev mendedahkan semua rekod komunikasi pusat kawalan trafik negara itu dengan pesawat MH17 berkenaan.
Pesawat yang membawa seramai 298 penumpang itu terhempas selepas dipercayai ditembak jatuh oleh peluru berpandu antipesawat di wilayah Donetsk yang dikuasai pemberontak pro-Rusia.
Bagaimanapun Rusia mendakwa, bukti yang menyokong dakwaan tersebut adalah tidak mencukupi.
Moscow juga melahirkan keraguan di Majlis Keselamatan PBB berhubung keengganan Kiev mendedahkan transkrip perbualan antara pusat kawalan trafik udara negara itu dengan pesawat MH17.
"Ketika ini tiada siapa yang mengetahui mengenai rekod perbualan antara pusat kawalan trafik udara dan pesawat MH17.
"Mereka sepatutnya mengeluarkan rekod berkenaan supaya kita boleh memahami siapa yang mengarahkan pesawat MH17 ke zon konflik," kata Churkin.
Negara Barat sebelum ini menuduh pemberontak pro-Rusia menggunakan peluru berpandu darat ke udara dari pelancar BUK menembak pesawat malang berkenaan.
Seorang pegawai kanan Rusia mendakwa, pesawat MH17 ditembak jatuh oleh sebuah jet pejuang milik Ukraine tetapi dakwaan itu dinafikan Kiev dan Amerika Syarikat.
Sementara itu, Churkin juga mendakwa, siasatan yang dijalankan sekarang mengetepikan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dan juga Jawatankuasa Penerbangan Antara Negara (MAK) yang memantau ruang udara di negara bekas Kesatuan Soviet.
Beliau juga mendesak bantuan PBB bagi mewujudkan satu siasatan antarabangsa bagi menyiasat tragedi berkenaan. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0820&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3AskMQydd 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment