• zambry

IPOH - Tamadun Islam boleh runtuh jika masyarakat Islam terus mengabaikan al-Quran dan Sunnah dalam kehidupan harian mereka, kata Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir malam tadi.

Beliau berkata mengamalkan pendekatan yang sekular juga boleh memberi kesan yang sama kepada tamadun Islam.

"Justeru itu, untuk membangunkan semula tamadun dan mengembalikan kegemilangan yang hilang, kita mesti kembali kepada ajaran al-Quran dan Sunnah.

"Sehingga itu, dunia Islam akan terus kekal dalam kancah pergolakan dan terus dikuasai oleh kalangan mereka sendiri dan orang lain," kata beliau ketika berucap merasmi penutupan Persidangan Dunia mengenai Pemikiran dan Tamadun Islam (WCITC) 2014 di sini.

Menurutnya hasil utama persidangan itu ialah gesaan bagi mengkaji semula ciri-ciri tamadun Islam yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah.

"Ia adalah tamadun yang menekankan tentang pentingnya ilmu, moral dan nilai-nilai yang merupakan tunggak utama dalam mana-mana tamadun.

"Sarjana dari Timur dan Barat pada umumnya mencapai kesepakatan dalam penilaian terhadap kebangkitan dan kejatuhan tamadun," kata beliau.

Zambry berkata tema persidangan itu 'Kebangkitan dan Kejatuhan Tamadun: Kontemporari Hal Ehwal Islam' adalah kena pada masanya dengan mengambil kira konflik geopolitik sekarang yang berlarutan dan membawa kerosakan hingga memecahkan perpaduan umat dan negara Islam di seluruh dunia.

"Dari Timur Tengah ke Barat, ke Afrika melangkaui Asia, kita mendengar dan menyaksikan umat Islam sama ada berperang antara satu sama lain atau negara mereka menghadapi penindasan, kegiatan lanun, penculikan atau mati kebuluran di sesetengah negara subSahara," kata beliau.

Menurutnya di kebanyakan negara berkenaan, umat Islam ditindas terutama oleh kerajaan-kerajaan Barat dan media mereka serta digelar dengan nama seperti 'pengganas' atau 'militan' dan diburu seperti haiwan.

"Akibat daripada tragedi 9/11, Islamofobia terus membara dengan setiap umat Islam di planet ini menjadi suspek dalam sekelip mata susulan konflik itu dan didorong oleh media.

"Ini adalah keadaan yang paling menakutkan, fenomena paling tragik, nasib dan keadaan malang yang membelenggui 1.6 bilion umat Islam di seluruh dunia hari ini.

"Kesimpulannya, hal ehwal umat Islam di seluruh dunia berada dalam keadaan kucar-kacir sehingga kita tidak dapat mengetahui siapa yang berperang dengan siapa, bagaimana, di mana, bila dan mengapa?," kata beliau.

Sementara itu, Timbalan Rektor Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah (KUISAS), Prof Dr Wan Sabri Wan Yusof berkata persidangan anjuran KUISAS dan disertai sarjana tempatan dan antarabangsa telah mengemukakan 18 resolusi.

"Antara 18 resolusi itu ialah menekankan pembangunan teknologi dan sains hari ini harus memanfaatkan umat Islam demi mencapai kemajuan dan menjadi kompetitif tanpa mengenepikan aspek sosial, falsafah nilai-nilai sastera dan tamadun.

"Satu lagi yang menarik perhatian ialah kemajuan budaya menimba ilmu perlu diseimbangkan dengan ilmu agama dan moral supaya masyarakat Islam tidak sahaja bergantung kepada bahan dan sumber duniawi.

"Tamadun boleh dikembalikan dengan kembali kepada cara hidup Islam yang menekankan prinsip keadilan dan mampu membentuk masyarakat yang aman dan harmoni," kata beliau. - Bernama