Thursday, September 4, 2014

Jemaah haji wajib ambil vaksin meningitis

Pegawai perubatan Arab Saudi memberikan suntikan kepada jemaah haji bagi mengelak mendapat penyakit berjangkit sepanjang mengerjakan ibat haji di tanah suci. - AGENSI 



 JEDDAH 3 Sept. - Kementerian Kesihatan Arab Saudi mewajibkan pengambilan vaksin meningitis ke atas semua jemaah haji tempatan dan asing.
Laman web Arab News melaporkan jurucakap Kementerian Kesihatan, Khaled Mirghalani berkata, jemaah juga dinasihatkan mengambil vaksin selesema.
"Vaksin itu perlu diambil sekurang-kurangnya 10 hari sebelum jemaah tiba di tanah suci.
"Vaksin terhadap meningitis tersebut hanya sah untuk tempoh tiga tahun,'' katanya.
Khaled berkata, meningitis boleh merebak ketika musim haji kerana jemaah datang dari negara-negara yang berlaku penyebaran penyakit itu.
"Keadaan yang padat dan sesak memudahkan penyebaran penyakit berlaku," katanya lagi sambil menambah suntikan itu diberikan kepada golongan dewasa dan kanak-kanak berusia dua tahun ke atas tetapi tidak diberikan kepada wanita mengandung.
Beliau berkata, Jawatankuasa Saintifik Nasional kementerian itu, akan memantau jemaah haji apabila mereka tiba di sini.
Katanya lagi, pihaknya memberi tumpuan kepada beberapa penyakit berjangkit seperti Ebola, virus coronavirus termasuk Sindrom Pernafasan Timur Tengah (MERS-CoV), demam kuning, meningitis, polio dan virus influenza bermusim.
Khaled berkata, keperluan kuarantin untuk visa haji telah diedarkan kepada negara-negara luar menerusi Kementerian Luar di Riyadh.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140904/lu_02/Jemaah-haji-wajib-ambil-vaksin-meningitis#ixzz3CHxPZlDt
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment