Thursday, September 4, 2014

Rusia, Ukraine capai gencatan senjata?


Pasukan keselamatan Ukraine melakukan rondaan di sekitar Kramatorsk kelmarin ketika tentera negara itu memperkukuhkan kedudukan pertahanan bagi menghadapi ancaman Rusia. - REUTERS
KIEV 3 Sept. - Presiden Rusia, Vladimir Putin dan rakan sejawatnya dari Ukraine, Petro Poroshenko bersetuju untuk menguatkuasakan gencatan senjata secara kekal di wilayah bergolak di timur Ukraine.
Pejabat Presiden Ukraine dalam kenyataannya berkata, persetujuan itu dicapai selepas Putin dan Poroshenko mengadakan perbincangan melalui panggilan telefon bagi melaksanakan gencatan senjata di Donbass, timur negara ini.
"Satu persefahaman dicapai antara kedua-dua Presiden bagi mengambil langkah memulihkan keamanan," jelas kenyataan terbabit.
Pengumuman tersebut dibuat selepas konflik yang berlanjutan lebih empat bulan bertukar menjadi perang sehingga mengakibatkan lebih 2,600 nyawa terbunuh dan menjejaskan hubungan Moscow dan sekutu Kiev pada tahap terburuk sejak Perang Dingin.
Bagaimanapun jurucakap Putin, Dmitry Peskov menafikan mencapai persetujuan gencatan senjata dengan Ukraine, sebaliknya pemimpin kedua-dua negara hanya bersetuju untuk bekerjasama mencapai keamanan dan menamatkan konflik.
"Rusia tidak boleh bersetuju dalam perjanjian gencatan senjata tersebut kerana Moscow tidak terlibat dalam konflik berkenaan," katanya.- AFP/REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140904/lu_04/Rusia-Ukraine-capai-gencatan-senjata#ixzz3CHy3gSWB
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment