Thursday, September 4, 2014

Usaha hapus Islam


Beijing: Kerajaan tempatan Xinjiang menawarkan pakej insentif termasuk bonus tahunan untuk menggalakkan perkahwinan antara etnik dan fahaman agama berbeza di wilayah itu, kononya untuk menggalakkan ‘integrasi harmoni.

Dasar itu yang diumumkan di daerah Cherchen menawarkan pakej hadiah istimewa etnik Uighur yang beragama Islam yang berkahwin dengan kaum Han. Pakej itu merangkumi bayaran tahunan 10,000 yuan (RM5,200) untuk lima tahun pertama perkahwinan selain subsidi perumahan, kesihatan dan pendidikan, menurut satu kenyataan di laman web pihak berkuasa tempatan daerah berkenaan.


Akhbar New York Times turut melaporkan, pasangan terbabit akan diberi keutamaan dalam permohonan mendapat perumahan dan jawatan sebagai kakitangan kerajaan, manakala anak hasil perkahwinan seumpama itu juga mendapat keutamaan untuk memasuki sekolah vokasional serta kolej selain subsidi tuisyen.



Timbalan setiausaha jawatankuasa Parti Komunis di Xinjiang, Yasen Nasi’er menyokong langkah itu.


“Ia langkah ke arah memastikan integrasi harmoni dan pembangunan semua etnik,” katanya.


Bagaimanapun, cadangan berkenaan dikecam beberapa pihak yang menganggapnya sebahagian usaha China untuk menghapuskan agama Islam dalam kalangan penduduk Uighur. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/04

No comments:

Post a Comment