Tuesday, October 28, 2014

Jururawat individu pertama dikuarantin di AS



AP - BEBERAPA pekerja perubatan mengusung mayat seorang wanita yang mati akibat wabak Ebola di Monrovia, Liberia kelmarin.


WASHINGTON – Seorang jururawat yang dikenakan perintah kuarantin di negeri New Jersey mengkritik peraturan baharu tersebut dan mendesak ahli politik tidak mengganggu keputusan yang berkaitan dengan perubatan.
Jururawat tersebut, Kaci Hickox dikuarantin sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Newark Liberty pada Jumaat lalu selepas bertugas membantu mangsa wabak Ebola Sierra Leone.
Tiga negeri di Amerika Syarikat (AS) iaitu New Jersey, Illinois dan New York menguatkuasa perintah kuarantin terhadap mereka yang baru pulang dari negara di barat Afrika yang terjejas dengan wabak Ebola.
Hickox merupakan individu pertama yang dikuarantin di bawah peraturan baharu tersebut.
Tiga negeri itu menguatkuasakan peraturan ber­kenaan kerana bimbang langkah yang diambil oleh kerajaan persekutuan tidak mampu menyekat penularan wabak Ebola yang kini membunuh hampir 5,000 orang selepas menjangkiti lebih 10,000 pesakit.
“Saya berada dalam keadaan sihat dan tidak menunjukkan tanda-tanda dijangkiti wabak Ebola.
“Saya mahu pulang ke­rana mahu berjumpa suami dan keluarga yang sudah lama menunggu kepulangan saya,” katanya dalam satu wawancara melalui telefon dengan syarikat penyiaran CNN.
Sebelum ini seorang doktor dari New York, Craig Spencer disahkan dijangkiti Ebola beberapa hari selepas dia pulang ke AS selepas bertugas di Guinea.
Spencer dibimbangi menyebarkan virus berkenaan selepas dia melawat beberapa lokasi di New York. – Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1028&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3HNjfzu00 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment