Tuesday, October 28, 2014

Russia iktiraf pilihan raya pemisah di timur Ukraine

MOSCOW: Russia bercadang mengiktiraf pilihan raya yang akan diadakan oleh puak pemisah di timur Ukraine sebagai membantah kerajaan di Kiev, kata Menteri Luarnya, Sergei Lavrov hari ini.
"Kami jangka pilihan raya akan dijalankan sebagaimana yang dipersetujui dan sudah tentu kami akan mengiktiraf keputusannya," kata Lavrov kepada akhbar 'Izvestia daily' menjelang pilihan raya Ahad ini yang dianjurkan di dua kawasan pemisah pro-Russia bagi memilih pemimpin dan wakil Parlimen.
"Kami berharap pilihan raya diadakan secara bebas itu dan dapat berjalan tanpa gangguan," kata Lavrov mengenai pilihan raya berkenaan di republik Donetsk dan Lugansk.
Lavrov berkata, pilihan raya itu, yang ditentang oleh Kiev adalah penting bagi mengesahkan siapa pemimpin yang sah dan berkuasa di rantau berkenaan.
Menteri Russia itu juga berkata, negaranya mungkin mengiktiraf pilihan raya Parlimen yang diadakan di Ukraine Ahad ini walaupun akan menunggu keputusan pemerhati OSCE.
Sementara itu, di KIEV, seorang pegawai kanan Kementerian Luar Ukraine berkata, pengumuman Russia untuk mengiktiraf pilihan raya pemisah di timur Ukraine akan menjejaskan usaha untuk menamatkan peperangan enam bulan di kawasan terbabit.
"Hasrat Russia dengan secara langsung bercanggah dengan perjanjian Minsk dan menjejaskan proses yang dipersetujui berhubung penyelesaian secara aman serta mengurangkan kepercayaan terhadap Russia sebagai rakan antarabangsa yang boleh dipercayai," kata pegawai berkenaan, Dmytro Kuleba - AFP.

No comments:

Post a Comment