Tuesday, October 28, 2014

Pagar UM roboh

Fardy Bungga dan Mohd Rizal Abdullah 

am@hmetro.com.my
Kuala Lumpur: Pintu pagar utama Universiti Malaya (UM) di sini roboh apabila mahasiswa dan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) merempuh pagar itu bagi membolehkan pidato Ketua Umum PKR yang juga Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim diadakan di dalam kawasan universiti, malam tadi.
Walaupun pagar itu dikunci dan dirantai pihak keselamatan universiti namun lebih 500 penuntut universiti dan penyokong PKR menolak pagar itu sebelum berarak ke Dewan Tunku Canselor.
Keadaan agak tegang apabila ada antara penyokong dan penuntut UM melaung jeritan provokasi hingga hampir mencetuskan pertengkaran dengan pihak keselamatan UM.
Anwar ditemani isteri yang juga Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya, Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar tiba dengan menaiki sebuah pacuan empat roda pada jam 9.40 malam.
Turut kelihatan Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan Hee Loy Sean, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sepetang Chua Yee Ling, ADUN Rawang Gan Pei Nie, Ketua Solidariti Anak Muda Malaysia Badrul Hisham Shahrin, aktivis siswa Safwan Anang dan pensyarah Dr Azmi Sharom.
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 28 Oktober 2014 @ 5:14 AM


PESERTA perhimpunan merempuh pintu masuk ke UM, malam tadi.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/4632#sthash.U6g7p2km.dpuf

No comments:

Post a Comment