Tuesday, November 25, 2014

Musnah `Miang Mexico’

KERJA pembersihan rumpai miang Mexico dilakukan oleh kakitangan Jabatan Pertanian Negeri Sembilan bertindak mencabut tumbuh-tumbuhan itu di Kampung Baru Saga, Rantau di sini, pagi ini.
Oleh Khairul Najib Asarullah Khan
Seremban: Hasil pendedahan akhbar ini semalam mengenai kewujudan rumpai Miang Mexico yang mengancam orang ramai yang menyentuhnya, Jabatan Pertanian Negeri Sembilan bertindak mencabut tumbuh-tumbuhan itu di Kampung Baru Saga, Rantau di sini, pagi ini.
Pengarahnya, Mustafa Umar berkata, seramai 10 kakitangan ditugaskan mencabut rumpai berkenaan dalam usaha memastikan ia tidak lagi tumbuh di kawasan terbabit.
Katanya, pihaknya sebelum ini pada 11 dan 20 November lalu sudahpun melakukan semburan racun pada rumpai berkenaan atau dalam bahasa saintifiknya 'Parthenium Hysterophorus'.
"Pada hari ini, kita bermula jam 9.30 pagi hingga 11.30 pagi tadi bergotong royong mencabut rumpai itu hingga ke akarnya di jalan utama di kampung terbabit," katanya.
Harian Metro semalam dan hari ini melaporkan penemuaan rumpai Miang Mexico dilihat tumbuh meliar di kampung itu dan seorang penduduk, S Kaliammah, 63 mengalami ruam di tangan serta kaki akibat memegang tumbuh-tumbuhan itu.
Menurut Mustafa, selepas dicabut, rumpai berkenaan dimasukkan ke dalam pastik sebelum ia dibakar di tanah lapang di kampung itu.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 25 November 2014 @ 3:56 PM

No comments:

Post a Comment