Wednesday, July 8, 2015

Najib tuntut penjelasan WSJ



Datuk Seri Najib Razak. - Foto Mohd Fadli Hamzah
PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak menuntut penerbit The Wall Street Journal (WSJ) memberi penjelasan terhadap artikel berkaitan dakwaan pemindahan dana 1Malaysia Development Bhd (1MDB) ke akaun peribadi Perdana Menteri.
Firma undang-undang Perdana Menteri, Hafarizam Wan & Aisha Mubarak menghantar surat tuntutan itu kepada lembaga pengarah Dow Jones and Company Inc yang beribu pejabat New York, Amerika Syarikat, hari ini.
Dalam satu kenyataan, Hafarizam Wan & Aisha Mubarak berkata pihaknya kini sedang mengenal pasti fakta untuk meneruskan arahan selanjutnya melalui pihak yang terbabit dalam penulisan, mengedar dan menerbitkan artikel berkenaan.
"Ini adalah untuk membolehkan 'perkhidmatan surat undang-undang atau dokumen mahkamah'," kata kenyataan firma peguam itu.
Jelasnya, pihaknya mempunyai arahan untuk 'menangani semua penyelesaian yang mungkin atau munasabah di mana pelanggan kami akan diberi nasihat atas tindakan fitnah, tindakan selanjutnya dan penyelesaian termasuk sebarang pelanggaran undang-undang oleh WSJ dan syarikat berkaitan dan (jika ada) komplot."
"Ini bukan satu tindakan undang-undang secara terus disebabkan oleh dakwaan negara dan antarabangsa.
"Kami telah diarahkan untuk mengenal pasti fakta dan meletakkan fakta yang lengkap, sebelum pelanggan kami, mampu untuk meneruskan arahan selanjutnya," katanya.

No comments:

Post a Comment