Tuesday, April 13, 2010

Program bekerja dari rumah dilanjut


KUALA LUMPUR 12 April - Tempoh percubaan Program Perintis Bekerja dari Rumah oleh 39 kakitangan sokongan Kementerian Kerja Raya selama tiga bulan yang berakhir 31 Mac lalu menunjukkan kesan memberangsangkan.
Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor (gambar) berkata, sejajar dengan itu, kerajaan mengambil keputusan untuk melanjutkan tempoh percubaan program tersebut sambil menilai pelaksanaannya dari semasa ke semasa.
Kata beliau, pihaknya amat berpuas hati dengan keberkesanan program itu apabila peningkatan tahap produktiviti kakitangan terlibat dicatatkan adalah 85 peratus, berbanding 30 peratus yang disasarkan
''Sebagai contoh, produktiviti Pelukis Pelan Awam telah meningkat 90 peratus secara purata manakala bagi Pelukis Seni Bina pula meningkat melebihi 100 peratus," katanya ketika menjawab soalan Matulidi Jusoh (BN- Dungun) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.
Sementara itu, Shaziman ketika menjawab satu soalan tambahan memberitahu, program perintis yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu juga berjaya menjimatkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM8,000 sebulan.
Jelasnya, penjimatan itu dibuat menerusi perkara seperti sewaan ruang pejabat serta bil utiliti.
Tambahnya, kementerian itu juga akan mengadakan perjumpaan dengan kesemua 39 kakitangan terlibat dalam masa terdekat bagi mendapatkan maklum balas mereka mengenai program berkenaan.

No comments:

Post a Comment