Monday, June 28, 2010

Sentral: Urut kaki, urut batin




2010/06/28

Pusat refleksologi kenakan tambahan RM50 untuk khidmat 'istimewa' warga China 

SABAK BERNAM: Kewujudan pusat refleksologi bagai cendawan tumbuh selepas hujan di daerah ini menimbulkan keraguan mengenai rasional perlunya perkhidmatan sedemikian di kalangan penduduk tempatan.
Lebih membimbangkan, banyak aduan diterima Sentral mengaitkan kegiatan tidak bermoral yang dikatakan berselindung di sebalik pusat urutan kaki tradisional itu.

Malah, segelintir pusat refleksologi di Sungai Besar dan Sekinchan itu dikatakan turut menyediakan perkhidmatan urutan batin tanpa mengira siang atau malam. 

Keadaan itu jika dibiarkan berterusan dikhuatiri mencemarkan imej pekan berkenaan yang selama ini terkenal dengan penduduknya yang kaya dengan budaya dan teguh nilai keagamaan. 

Pada luarannya, pusat urut itu dilihat sama seperti premis refleksologi lain yang tidak mempamerkan gadis seksi bersidai di hadapan kedai. 

Bagaimanapun, peranan seorang lelaki dipercayai penjaga premis itu di hadapan kedai sambil menggamit pelanggan untuk mendapatkan perkhidmatan istimewa, boleh menimbulkan syak. 
Dengan kadar bayaran serendah RM35, pelanggan boleh mendapatkan perkhidmatan urutan badan daripada gadis seksi warga China selama satu jam pada waktu tertentu dan dengan tambahan RM50 pelanggan dapat melampiaskan nafsu melalui urutan batin. 

Kegiatan tidak bermoral segelintir pengusaha pusat refleksologi ini mencemarkan imej premis perniagaan yang benar-benar melaksanakan urutan kaki dan badan mengikut cara tradisional masyarakat China itu. 

Penduduk, Mohd Zaini Shaari, 37, berkata pusat tidak bermoral itu hanya wujud sejak kebelakangan ini dan pengusahanya seolah-olah mudah mendapat kelulusan daripada Bahagian Pelesenan Majlis Daerah Sabak Bernam (MDSB). 

“Ahli Majlis MDSB yang dilantik kerajaan negeri nampaknya tidak berfungsi atau hanya menutup sebelah mata untuk menjaga kepentingan pihak tertentu,” katanya. 

Beliau berharap MDSB dapat melakukan pemantauan secara berkala dan lebih terperinci termasuk mengadakan serbuan mengejut dan menarik semula lesen perniagaan jika pengusahanya melakukan kesalahan. 

Tinjauan Sentral mendapati ada sekurang-kurangnya enam pusat refleksologi perlu dipantau pihak berkuasa di pekan Sungai Besar, Sekinchan dan Sabak Bernam. 

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sabak, Datuk Warno Dogol, berkata gejala sosial berkaitan pusat refleksologi ini terkawal ketika Selangor diperintah Barisan Nasional (BN) kerana lesen tidak dikeluarkan sewenang-wenangnya. 

“Pihak berwajib terutama MDSB diharap dapat mengambil langkah proaktif bagi mengekang gejala ini demi kepentingan dan kesejahteraan penduduk khususnya di daerah ini,” katanya. 

No comments:

Post a Comment