Monday, June 28, 2010

Zahid Hamidi hadir dua persidangan 'tidak sehaluan'

RANTAU PANJANG 27 Jun - Krisis yang melanda UMNO Bahagian Rantau Panjang sejak 2008 mendapat harapan baru untuk pulih dengan kehadiran Naib Presiden parti, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ke dua persidangan perwakilan yang diadakan di dua buah tempat berasingan secara serentak di sini, semalam.

Persidangan perwakilan tersebut berpecah dua ekoran krisis yang melanda antara Ketua Bahagiannya, Abdullah Mat Yassin dan bekas ketuanya yang kini digantung keahlian UMNO, Datuk Mohamad Zain Ismail.

Keadaan ini menyebabkan persidangan berkenaan diadakan di dua tempat secara serentak iaitu di Lubok Jong, Rantau Panjang yang diketuai Abdullah dan di Dewan Yayasan Pembangunan Masyarakat, Lati, Pasir Mas di bawah pimpinan Mohamad.

Utusan Malaysia difahamkan, persidangan yang diadakan di Lubok Jong adalah sah mengikut perlembagaan UMNO, manakala kumpulan pimpinan Abdullah tidak sah.

Bagaimanapun, Zahid yang pada mulanya merasmikan persidangan di Lubok Jong pada pukul 2 petang kemudiannya meluangkan masa kira-kira 20 minit beramah mesra dengan ahli-ahli UMNO yang berada di persidangan yang satu lagi.

Ketibaan beliau tepat pukul 4.45 petang semalam ternyata membawa harapan gembira kepada ahli-ahli UMNO di situ apabila mereka bersorak dan melaungkan 'hidup UMNO' berulang kali.

Zahid yang juga Menteri Pertahanan tidak menyampaikan sebarang ucapan dan hanya beramah mesra dengan hadirin di situ serta berjumpa dan bercakap sesuatu kepada Abdullah.

Beliau yang ditemui pemberita sejurus selepas itu kemudiannya menyatakan telah menerima arahan daripada Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk hadir ke kedua-dua tempat bagi menyelesaikan krisis yang melanda.

"Saya menasihatkan kepada semua pemimpin dan ahli di bahagian ini agar mengikut peraturan sedia ada dalam parti bagaimanapun saya akan bawa perkara ini ke mesyuarat jawatankuasa pengurusan dan seterusnya ke Majlis Tertinggi jika perlu'' katanya.

Menurut sumber, perpecahan yang berlaku di bahagian itu bermula apabila empat pemimpin di bahagian itu digantung keahlian oleh Majlis Tertinggi pada 2008 iaitu Mohamad (bekas Ketua Bahagian); Ghazali Ismail (bekas bendahari bahagian); Fauzi Omar (bekas Ketua Pemuda bahagian) dan Pauziah Che Wook (bekas Ketua Wanita).

Selepas penggantungan tersebut, semua penjawat baru jawatan berkenaan didakwa dilantik tanpa mengadakan pertandingan menyebabkan ramai ahli tidak berpuas hati sehingga mewujudkan dua kumpulan UMNO di situ.

No comments:

Post a Comment