Thursday, September 23, 2010

Tinggalkan Utusan jika perjuangan tidak selari


KUALA LUMPUR 22 Sept. - Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) yang baru, Hata Wahari didesak supaya meletakkan jawatan sebagai wartawan di Utusan Malaysia jika tidak selari dengan perjuangan akhbar tersebut untuk menyedarkan orang Melayu.
Presiden Kelab Veteran Utusan Melayu Malaysia (KVUM), Datuk Raja Ahmad Niza Raja Ismail (gambar) berkata, Hata tidak perlu 'cari makan' di syarikat akhbar tersebut jika mahu 'menggigit' organisasi yang telah banyak berjasa itu.
"Kalau tidak selari dengan Utusan Malaysia, beliau patut berhenti. Jangan kita 'gigit' tangan yang menyuap makanan ke mulut kita hanya kerana kepentingan peribadi yang berbaur politik.
"Jika tidak setuju dengan akhbar ini, beliau pergilah 'cari makan' di tempat yang dia sanjung, berkhidmat dengan syarikat yang kononnya mengamalkan 'kebebasan media' sepertiMalaysiakini dan The Malaysian Insider," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan media pertama Hata yang mempersoalkan pendirian Utusan Malaysia dalam isu tertentu termasuk, kritikan akhbar itu terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan beberapa pemimpin parti pembangkang.
Semalam, kenyataan Hata turut mengundang kemarahan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang menyifatkan Presiden NUJ itu sebagai cenderung kepada pembangkang kerana memilih bulu dalam melemparkan kritikan, sedangkan portal berita propembangkang 'dilindungi'.
Menurut Raja Ahmad Niza, pihaknya membantah keras kenyataan Hata kerana jelasnya,Utusan Malaysia adalah antara sebuah institusi Melayu yang bertanggungjawab secara langsung dalam membentuk sejarah Malaysia moden.
"Hata harus mengkaji sejarah sebelum membuat tuduhan terhadap syarikat akhbar ini dan beliau perlu sedar bahawa, apa yang dinikmati oleh orang Melayu kini, sebahagian besarnya adalah kerana perjuangan Utusan Malaysia.
"Apa sumbangan beliau selaku Presiden NUJ kepada bangsa dan negara jika hendak dibandingkan dengan Utusan Malaysia. Janganlah kita menjadi alat kepada pihak yang memang mendambakan 'suara Melayu' lenyap," tegasnya.
Dalam pada itu, beliau menggesa Utusan Malaysia supaya memperketatkan kod etika bagi menghalang mana-mana kakitangan bertindak mencemar dan memburukkan imej syarikat secara terbuka.
Jelasnya, Utusan Malaysia perlu mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana kakitangan yang menjadi 'tali barut' kepada pihak luar khususnya parti pembangkang.
"Utusan Malaysia perlu menjaga lebih 1,000 pekerjanya berbanding seorang dua individu yang membuat angkara," katanya.

No comments:

Post a Comment