Friday, October 8, 2010

'Cari pakar bantu Siti Balqis'



Oleh Baharom Bakar
bhkt@bharian.com.my
2010/10/08

Terengganu prihatin gangguan misteri gadis

KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri bersedia memberi bantuan termasuk menyediakan beberapa pakar perubatan Islam untuk merawat gangguan misteri dialami, Siti Balqis Mohd Nor, 22, dari Kampung Gong Nangka, Apal, Besut.
Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat, berkata keluarga gadis yang mengalami gangguan sejak dua bulan lalu perlu membuat permohonan secara rasmi.
"Kita bersimpati dengan masalah dihadapi Siti Balqis dan kita mempunyai beberapa orang pengamal perubatan Islam, termasuk pegawai Yayasan Islam Terengganu (YIT) dan dari Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) yang dapat membantu.

"Kita hanya mengetahui gangguan misteri dihadapi Siti Balqis menerusi pendedahan yang dibuat akhbar kumpulan The New Straits Times Press Berhad (NSTP) dan kita akan meminta kerjasama Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Jabi, Ramlan Ali, mengemukakan laporan lengkap," katanya ketika ditemui selepas membuat lawatan ke pejabat NSTP Terengganu di Jalan Pejabat di sini, kelmarin.

Khazan yang juga ADUN Batu Rakit meluangkan masa kira-kira satu jam melawat pejabat NSTP dan mendengar penerangan mengenai pejabat baru NSTP.

Hadir sama ialah Pengurus NSTP Cawangan, Mohd Karimi Ariffin; Ketua Biro Berita Harian Terengganu, Abdul Halim Yusof; Ketua Biro Harian Metro Wilayah Timur, Suffian Thauri Muhammed; Ketua Biro NST, Ridzwan Abdullah. 
Khazan berkata, orang ramai di eru jangan mudah percaya dengan perkara keramat kerana ada makhluk jin yang mahu merosak dan menyesatkan akidah.

"Seperti yang terkandung dalam al-Quran, setiap penyakit ada penawar untuk sembuh dan kita minta ahli keluarga Siti Balqis menunaikan solat hajat, berdoa serta membaca surat Yassin," katanya.

No comments:

Post a Comment