Friday, October 8, 2010

Terpaksa hidup bergelap




SEGAMAT - Dalam pembangunan yang semakin pesat, masih ada lagi segelintir rakyat yang hidup dalam keadaan serba kekurangan, disamping tidak mempunyai bekalan air dan elektrik sepenuhnya. 

Seorang penduduk, Md Yusin Uteh berkata, sepanjang tinggal di rumahnya itu, dia dan isteri terpaksa hidup dalam keadaan yang merumitkan kerana terpaksa pergi ke perigi yang terletak di hadapan rumah untuk mendapat bekalan air harian. 

“Semenjak bulan lalu, kami sudah tidak menggunakan air perigi lagi kerana menggunakan bekalan air yang diberikan jiran sebelah rumah. Kami menumpang menggunakan air yang ada dan mereka memberi izin untuk menggunakannya. 

“Namun begitu, terdapat masalah lain yang menghantui hidup kami seperti apabila hujan lebat, air akan masuk ke dalam rumah. 

“Rumah yang kami diami sekarang merupakan rumah peninggalan arwah datuk dan saya telah perbaiki mengikut kemampuan bagi mengelakkan air terus masuk ke dalam rumah,” katanya. 

Pada ketika ini, Yusin tidak bekerja disebabkan penyakit yang hidapi dan di samping itu juga, dia amat merisaui keadaan isterinya yang menghidap penyakit jantung serta kencing manis. 

“Isteri saya sudah tidak mampu melakukan kerja-kerja berat dan jarang keluar rumah. 

“Adalah menjadi tanggungjawab saya mencari rezeki dengan menjual ubi kayu, membersihkan rumah orang, menjual barang barang terpakai dan sebagainya. 

“Apabila waktu malam, kami menggunakan pelita untuk menerangi rumah kerana tidak mendapat bekalan elektrik dan adakalanya kami dalam keadaan bergelap sahaja. 

“Selain itu, apabila hujan, kami akan dapat mendengar titisan air yang jatuh dan bertambah risau apabila hujan bertambah lebat dikhua�tiri bumbung rumah kami akan jatuh atau terbang ditiupkan angin,” katanya.

No comments:

Post a Comment