Friday, October 8, 2010

Tinggal dikandang kambing


Kami tiada pilihan 
ULU LUIT - Jika diberi pilihan, tiada siapa yang akan memilih untuk hidup serba kekurangan namun apa daya buat sembilan beranak yang terpaksa menjalani kehidupan seharian dalam bekas kandang kambing sebagai tempat berteduh dan berlindung dari hujan serta panas sejak empat tahun lalu. 

Bagi Rohimi Mohamad, 32, tiada pilihan lain yang mampu beliau pilih selain bekas kandang kambing yang berusia lebih 40 tahun itu sebagai kediaman rasmi agar keluarganya dapat menjalani kehidupan seperti insan lain. 

Menurut anak kelahiran Kampung Ulu Luit itu, bekas kandang kambing berkenaan adalah di atas tanah pusaka keluarga dan diwasiatkan kepada adik bongsunya. 

“Sebelum ini saya berniaga sebagai penjaja ketika kerja membina Lebuh Raya Pantai Timur dan kemudian baru kembali ke kampung serta kini memperoleh pendapatan hasil kerja kampung seperti menebas. 

“Bukan tidak mahu tinggal bersama di rumah ibu tetapi apabila sudah berkeluarga, saya rasa lebih baik memiliki kediaman sendiri walaupun di tempat sebegini,”katanya kepada Sinar Harian. 



Tiada keperluan Aidilfitri, persekolahan 

Rohimi berkata, sebagai seorang bapa, dia sedih dan hiba apabila gagal menyediakan kelengkapan Aidilfitri termasuk pakaian raya kepada anak-anak yang pasti cemburu melihat rakan mereka bercerita mengenai kemeriahan hari lebaran. 

Menurutnya, pendapatan tidak menentu mengekang segala impian mereka sekeluarga untuk tujuan itu malah keperluan persekolahan juga tidak seperti orang lain. 

“Anak sulung berada di sebuah sekolah tahfiz di Kuantan dan kedua bersekolah di Maran manakala tiga lagi di peringkat rendah. 

“Kelengkapan sekolah anak terhad termasuk sehelai pakaian sahaja. Bukan tidak mahu membeli tetapi saya memang tidak mampu,” katanya. 



Mohon rumah dinaik taraf 

Rohimi berkata, dia mengakui tidak pernah mengemukakan sebarang permohonan bagi mendapat bantuan rumah namun seorang rakan memaklumkan bahawa namanya disenaraikan sebagai penerima. 

Menurutnya, semakan yang dibuat di Pejabat Tanah dan Daerah Maran menunjukkan namanya tersenarai sebagai penerima bantuan berjumlah RM11,000 dari Risda bagi naik taraf rumah. 

“Bantuan ini diluluskan pada Jun lalu tetapi sehingga kini saya masih belum menerima sebarang khabar berita mengenainya. 

“Ada beberapa wakil agensi termasuk Jabatan Perangkaan dan Kemas datang meninjau rumah ini. Saya harap, ada bantuan menaik taraf agar anak-anak dapat tinggal di rumah lebih baik,” katanya. 



Peruntukan belum diserah 

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Luit, Othman Abdul Rahman berkata, tiga bantuan buat Rohimi sudah diluluskan namun ia masih belum diserahkan oleh agensi berkenaan. 

Bantuan itu adalah RM11,000 dari Risda untuk naik taraf rumah, Barangan Projek Program Peningkatan Pendapatan (PPP) berjumlah RM8,000 dan top-up setiap bulan di bawah Program Pembasmian Kemiskinan Miskin Tegar

No comments:

Post a Comment