Friday, October 8, 2010

Kampung Ayah Pin jadi tumpuan



Oleh Mohammad Ishak dan Baharom Bakar
bhkt@bharian.com.my
2010/10/08

 PERKAMPUNGAN Ayah Pin di  Batu 13 Hulu Besut,  dibanjiri pengikutnya dari luar Terengganu  setiap hujung minggu.
PERKAMPUNGAN Ayah Pin di Batu 13 Hulu Besut, dibanjiri pengikutnya dari luar Terengganu setiap hujung minggu.
Pengikut kembali ke markas ajaran sesat sejak Ogos lalu 

JERTIH: Penduduk di Kampung Batu 13, Pasir Akar, Hulu Besut, mendakwa perkampungan pemimpin ajaran sesat, Ayah Pin atau Arifin Mohamad kembali menjadi tumpuan pengikutnya sejak Ogos lalu terutama pada hujung minggu.
Penduduk mendakwa walaupun perkampungan itu sudah dirobohkan, mereka melihat banyak kenderaan menggunakan nombor pendaftaran dari luar Terengganu kelihatan ke luar masuk ke perkampungan itu.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jabi, Ramlan Ali, berkata penduduk memberitahunya mereka melihat Ayah Pin di perkampungan itu. 

Justeru, beliau berharap Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (JHEAT) bertindak segera bagi mengelak ajaran sesat terbabit bertapak semula. 

Seorang penduduk yang enggan namanya disiarkan berkata, beliau nampak beberapa kumpulan masuk ke situ sejak kebelakangan ini. 

“Bagaimanapun, saya tidak pernah nampak kelibat Ayah Pin,” katanya ketika ditemui, semalam. 
Berita Harian semalam melaporkan Ayah Pin, pemimpin ajaran sesat Kerajaan Langit yang diharamkan pada 2005, kembali me-neruskan ajarannya di perkampungan kumpulan itu di Kampung Batu 13. 

Di KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri mengarahkan JHEAT menyiasat segera dan mengemukakan ha-sil siasatan kegiatan Ayah Pin yang kembali aktif menyebarkan ajaran sesat. 

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat berkata, kerajaan negeri sehingga kini tidak menerima laporan pemimpin ajaran Kerajaan Langit itu. 

“Sebelum ini kita dimaklumkan Ayah Pin berada di negara jiran dan pulang ke perkampungan sehari dua menziarahi saudara mara dan akan pulang semula ke tempat persembunyiannya bagi mengelak dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa,” katanya.

No comments:

Post a Comment