Wednesday, August 31, 2011

Laporan isu gereja hujung September

SHAH ALAM: Laporan berhubung polemik membabitkan pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) pada 3 Ogos lalu dijangka siap sepenuhnya menjelang akhir September depan.
Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semalam berkata, Jais meminta tempoh sebulan bagi menyiapkan laporan lengkap berhubung isu itu dalam pertemuan Jawatankuasa Pendengaran pada 25 Ogos antara beliau bersama Jais serta penganjur program di gereja itu, Harapan Komuniti.

Pada 3 Ogos itu penganjur berkenaan menganjurkan majlis makan malam Thanksgiving di DUMC yang mencetuskan kontroversi seluruh negara apabila turut dihadiri 12 individu bergama Islam.

Abdul Khalid berkata laporan itu hanya akan disediakan selepas Jawatankuasa Pendengaran bertemu dengan pegawai Jais dan wakil daripada penganjur majlis makan malam Harapan Komuniti sekurang-kurangnya dua kali lagi.

“Ketika mesyuarat (25 Ogos) itu, Jais memberitahu mereka belum menyelesaikan laporan berkenaan dan kami membuat keputusan untuk memberikan mereka lebih masa untuk menyelesaikan laporan dan tindakan lain.

“Jais tidak boleh dihukum tanpa alasan yang sah,” katanya yang enggan mengulas lanjut berkenaan mesyuarat Jawatankuasa Pendengaran itu.


Bagaimanapun, beliau ditemui selepas majlis rumah terbuka Menteri Besar Selangor di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, di sini, semalam memberitahu dalam mesyuarat minggu lalu, Jawatankuasa Pendengaran sudah mengesahkan fakta daripada kedua-dua pihak.

Abdul Khalid berkata, sebanyak dua lagi pertemuan akan diadakan dalam tempoh terdekat untuk mengenal pasti proses berkenaan (pemeriksaan) iaitu membabitkan bidang kuasa apa yang diguna pakai jabatan itu ketika pemeriksaan itu dilakukan.
Beliau berkata, Jais memaklumkan mereka percaya ada kes prima facie, manakala Harapan Komuniti memaklumkan majlis itu sekadar perjumpaan.

Sementara itu, pada majlis rumah terbuka yang ditaja Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dihadiri lebih 20,000 jemputan termasuk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Exco kerajaan negeri.hmetro

No comments:

Post a Comment