Wednesday, October 10, 2012

11 lagi maut di selatan Thai

myMetro | 11 lagi maut di selatan Thai: "BANGKOK: Militan Islam disyaki menembak mati 11 orang, termasuk tiga renjer separa tentera dalam satu hari di selatan Thailand, kata polis, semalam.

Anggota renjer itu diserang hendap ketika menaiki trak pikap dalam perjalanan pulang di wilayah Pattani, di mana keganasan lapan tahun menyebabkan beribu-ribu nyawa terkorban.
Pada hari yang sama, empat penoreh getah beragama Buddha mati ditembak dalam dua kejadian berasingan di Pattani dan dua lagi lelaki Islam dibunuh dalam satu serangan berkenderaan di wilayah Yala, kata polis.

Dua penjual sayur juga ditembak mati di wilayah Songkhla yang sebelum ini sunyi daripada keganasan sehinggalah beberapa serangan dalam tahun ini, termasuk beberapa bom kereta pada April lalu yang menyebabkan 15 maut.


Serangan berterusan yang kompleks ini untuk mendapatkan wilayah autonomi berterusan di Thailand, di wilayah bersempadan dengan Malaysia sejak 2004. Serangan bom dan senjata yang berlaku hampir setiap hari telah meragut 5,3000 nyawa dari kedua-dua komuniti Buddha dan Islam.


Ogos lalu, pihak berkuasa berkata, mereka mengadakan rundingan damai dengan beberapa kumpulan pemisah Islam bertentangan polisi sebelum ini berikutan serangan yang semakin menjadi-jadi. - BP"

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment