Wednesday, October 10, 2012

Mahkamah Agung gantung perlaksanaan Undang-Undang Jenayah Siber

myMetro | Mahkamah Agung gantung perlaksanaan Undang-Undang Jenayah Siber:

MANILA: Mahkamah Agung Filipina, menggantung Undang-Undang Jenayah Siber disebabkan protes besar-besaran di Internet kerana bimbang undang-undang itu akan menyekat kebebasan Internet.
Setiausaha Keadilan, Leila de Lima berkata, “perintah halangan sementara” dikeluarkan oleh Mahkamah Agung, semalam. 
Perintah mahkamah itu menyebabkan undang-undang itu tidak boleh dilaksana sehingga perintah seterusnya dikeluarkan tanpa memberi penghakiman segera mengenai kesahannya.

“Perintah halangan sementara yang dikeluarkan oleh Mahkamah Agung adalah sebagai menjalankan kuasa kajian semula kehakiman. Kami menghormati dan akan mematuhi perintah itu,” kata Leila kepada pemberita.

“Kami akan terus memberi sokongan untuk ruang siber yang selamat dan penahanan jenayah terancang,” katanya.

Lima belas anggota Mahkamah Agung mengadakan mesyuarat tertutup untuk membincangkan petisyen mengharamkan Akta Jenayah Siber, tetapi jurucakapnya enggan memberi komen mengenai laporan yang dikeluarkan oleh Leila bahawa perintah injunksi telah dikeluarkan.

Undang-undang yang dikuatkuasa minggu lalu dibuat untuk menangani jenayah siber bukan kontroversi seperti penipuan, pencurian identiti, penghantaran Spam dan pornografi kanak-kanak. - Manila Times

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment