Wednesday, October 10, 2012

Eksekutif dipecat kutuk Melayu

Eksekutif dipecat kutuk Melayu:

SINGAPURA 8 Okt. - Kongres Kesatuan Perdagangan Kebangsaan (NTUC) hari ini, memecat seorang pegawai eksekutif kanannya selepas dia didakwa mengutuk perkahwinan masyarakat Melayu di dalam laman sosial Facebook.
Penolong Pengarah Keanggotaan NTUC, Amy Cheong didakwa mengutuk majlis perkahwinan masyarakat Melayu yang dianggap remeh, termasuk isu perceraian melibatkan kaum tersebut.
Setiausaha Agung NTUC, Lim Swee Say yang juga menteri dalam pentadbiran Perdana Menteri Lee Hsien Loong mengumumkan, laman Facebook NTUC sudah ditutup ekoran dihujani komen tidak puas hati daripada pelbagai pihak.
"Kami tidak akan menerima dan bertoleransi dengan mana-mana pihak yang bersifat perkauman.
"Kami memohon maaf atas perkara yang berlaku," katanya.
Dalam pada itu, laman Facebook Cheong tidak dapat diakses, namun wanita terbabit memohon maaf menerusi akaun Twitternya.
"Saya benar-benar minta maaf atas apa yang diperkatakan mengenai masyarakat Melayu. Saya tidak sengaja," ujarnya.
Singapura didiami 74 peratus kaum Cina, 13 peratus Melayu, sembilan peratus India dan selebihnya terdiri daripada golongan warga asing.
Akta hasutan di negara ini bakal menyebabkan pesalah berdepan dengan hukuman denda sehingga S$5,000 (RM12,500) atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121009/lu_05/Eksekutif-dipecat-kutuk-Melayu#ixzz28xu8ZjF6
© Utusan Melayu (M) Bhd 

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment