Wednesday, October 10, 2012

Peluru dikeluar, Malala kritik Taliban stabil

Peluru dikeluar, Malala kritik Taliban stabil - Global - Sinar Harian:

Malala Yousafzai
Pasukan tentera membantu Malala Yousafzai yang cedera ditembak di Lembah Swat, Pakistan, semalam. - Foto EPA
Malala Yousafzai
Malala Yousafzai diberi rawatan oleh doktor tentera. - Foto EPA
ISLAMABAD – Pasukan perubatan Pakistan berjaya mengeluarkan sebutir peluru dari kepala remaja perempuan, yang ditembak oleh lelaki Taliban di Lembah Swat, pagi tadi – sehari selepas dia ditembak.

Pejuang hak asasi wanita, Malala Yousafzai, 14, kini dilaporkan berada dalam keadaan stabil selepas pembedahan.

Selasa lalu, lelaki terbabit telah menyerang Malala dan turut mencederakan dua remaja perempuan lain sewaktu mereka pulang dari sekolah, sehingga membangkitkan kemarahan pihak sekolah.

Malala telah diterbangkan dari Mingora, di mana serangan itu berlaku ke bandar Peshawar, 150 kilometer dari tempat kejadian untuk pembedahan.

Pihak militan berkata, mereka menyasarkan serangan itu ke atas remaja berkenaan kerana mendakwa dia “menyebarkan fahaman sekularisme.”

Seorang jurucakap kumpulan Ehsanullah Ehsan memberitahu BBC, walaupun Malala selamat dari pembedahan, Taliban tidak akan melepaskan dia.

Katanya, pihak berkuasa kini sedang mempertimbangkan cara untuk melindungi remaja itu.

Beliau berkata, keluarga remaja itu tidak pernah terfikir tentang menerima perlindungan keselamatan kerana mereka yakin pihak militan tidak akan berdiam diri selepas dihina begitu.

Malala tampil mendapat perhatian awam pada 2009 selepas menulis diari untuk BBC Urdu tentang kehidupan di bawah pemerintahan Taliban yang mentadbir lembah itu.

Menurut wartawan, Malala dikagumi seluruh rakyat Pakistan kerana keberaniannya dalam bercakap tentang kehidupan di bawah pemerintahan Taliban.

Dia mula menulis blog seawal usia 11 tahun iaitu dua tahun selepas Taliban mengambil alih Lembah Swat dan dengan menggunakan nama pena, Gul Makai remaja itu kemudiannya mendedahkan penderitaan yang  disebabkan oleh militan.

Identitinya akhirnya terdedah selepas Taliban dihalau keluar dari Swat.

Remaja itu kemudiannya memenangi anugerah kebangsaan bagi keberanian dan telah dicalonkan untuk anugerah damai kanak-kanak antarabangsa.
Kumpulan itu berjaya menawan Lembah Swat pada 2007 dan kekal berada dalam kawalan de facto sehingga mereka dihalau keluar oleh pasukan tentera Pakistan semasa serangan pada tahun 2009.

Sewaktu Taliban berkuasa, mereka telah menutup sekolah-sekolah perempuan, menggubal undang-undang Islam dan memperkenalkan langkah-langkah seperti mengharamkan bermain muzik dalam kereta.

Dalam pada itu, ahli politik Pakistan yang diketuai oleh presiden dan perdana menteri mengutuk kejadian tembakan itu dan menggelar Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat (AS) sebagai kejam dan pengecut.

Presiden Zardari berkata, serangan itu tidak akan menggoncang azam Pakistan untuk memerangi militan Islam atau menggugat usaha kerajaan untuk menyokong pendidikan wanita.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment