Orang ramai beratur panjang untuk mendapatkan makanan di East Village, New York, semalam. – Foto EPA
Orang ramai beratur panjang untuk mendapatkan makanan di East Village, New York, semalam. – Foto EPA
Papan tanda 'Stay Safe Happy Halloween'
Papan tanda 'Stay Safe Happy Halloween' ekoran banjir di kawasan Belmar, New Jersey, semalam. – Foto EPA
NEW YORK - Dalam situasi tertentu apatah lagi apabila ia melibatkan soal nyawa, kemarahan memang sesuatu yang sukar dibendung apabila menyaksikan kediaman musnah akibat musibah, bekalan elektrik terputus, makanan tidak mencukupi ditambah pula dengan keadaan cuasa yang sejuk, sesiapa juga sukar untuk mengawal emosi.
“Kami akan mati di sini!" demikian raung Senator Chuck Schumer, Donna Solli ketika dia melawat kejiranan yang ditenggelami air di New York Staten Island dengan ditemani sekumpulan wartawan. 
“Bila kerajaan akan datang?" soal Solli memandangkan rakyat katanya memerlukan gas, makanan dan pakaian.
“Kami boleh beku, kami telah mendapatkan orang-orang yang berusia 90 tahun!” katanya apabila suhu yang pada 50 darjah pada ketika ini dijangka turun kepada 40 darjah.
Senator Demokrat dari New York berkata, beliau memahami dan memeluknya.
Angka kematian mangsa taufan Sandy terus meningkat apabila ia melanda Timur Laut Amerika Syarikat.  
Menurut Solli lagi, peti sejuknya kini sudah terbalik dan bahagian bawah tanah rumahnya sudah ditenggelami air.
“Saya tinggal di sini hanya kerana saya mempunyai anjing tua," katanya kepada wartawan. Kami hampir lemas,"tambah beliau.
Katanya, dia hanya ada sedikit bekalan makanan "satu keping pizza dalam tempoh 48 jam."
Berdasarkan tinjauan kerosakan yang dilakukan di kawasan kejiranannya, ahli politik ini memberitahu wartawan, “ini adalah perkara yang paling teruk pernah saya lihat, dan ia membunuh saya untuk melihat apa yang orang-orang ini perlu lalui. Kami akan mendapatkan apa jua bantuan dari persekutuan, itu yang pasti.”
Selepas itu, seorang pegawai kanan pentadbiran memberitahu CNN bahawa konvoi 10 lori Palang Merah dipenuhi dengan makanan, air dan perubatan tiba petang Khamis di Staten Island.
Menurut White House, Setiausaha Keselamatan Dalam Negeri, Janet Napolitano dan Timbalan Pentadbir FEMA, Richard Serino akan bertolak ke Staten Island untuk bertemu dengan pegawai-pegawai negeri dan tempatan untuk melihat tindak balas dan usaha pemulihan hari ini.
Sementara itu, kira-kira 90 batu ke utara Staten Island, Datuk Bandar Danbury, Connecticut, Mark D. Boughton melawat tempat perlindungan khas malam kelmarin di mana beliau bertemu seorang wanita yang berusia 106 tahun yang menghidap kanser.
“Dia gembira kerana masih hidup,” katanya melalui laman mikro Twitter beliau. 
“Setiap hari adalah hadiah,” katanya lagi menerusi mesej beliau di laman sosial tersebut. 
Dihubungi melalui telefon, Boughton berkata, keriangan penduduk di Danbury telah menjadi inspirasi kepada beliau.
“Anda tidak tahu bila masa anda datang,” katanya lagi.
Taufan Sandy yang mengganas menyebabkan sekurang-kurangnya 157 maut, 88 daripada mereka di Amerika Syarikat, dua di Kanada manakala 67 di Carbbean.
Mayat dua kanak-kanak ditemui semalam.
Kanak-kanak malang ini yang berumur 2 dan 4 tahun ketika itu dalam sebuah pacuan empat roda jenis SUV bersama ibu mereka apabila kenderaan mereka ditenggelami air.
Selain itu, beberapa orang turut dilaporkan hilang. 
Menurut Datuk Bandar New York City, Datuk Bandar Michael Bloomberg, Sandy sekurang-kurangnya sudah meragut 37 nyawa semalam. 
Pihak berkuasa di sembilan buah negeri itu kini sedang berusaha untuk memulihkan perkhidmatan asas seperti transit awam dan elektrik.
Di New York, hampir 500,000 pelanggan tanpa bekalan kuasa. 
Sementara di Manhattan, kira-kira 220,000 penduduk terputus tanpa bekalan elektrik di selatan 34 Jalan Midtown. 
Bahagian Queens dan Staten Island juga tidak mempunyai elektrik semalam. 
“Mengembalikan kuasa akan mengambil banyak masa," kata Datuk Bandar.
Gabenor Andrew Cuomo, dalam surat kepada utiliti, memberi amaran akibat yang akan diterima jika pihak berkuasa didapati gagal untuk menyediakan dengan betul apa yang diperlukan pengguna.
“Dalam keadaan itu, saya akan mengarahkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam untuk memulakan prosiding untuk membatalkan sijil anda," katanya.